Hej! Nybliven husägare av ett souterränghus från 1969. Vi har gjort en del renoveringar i övre våningsplanet där vi har 3 st sovrum, nyrenoverat kök och uppfräschad matrum/vardagsrum. Vi rev en vägg mellan kök/matrum för att få öppen planlösning med väldigt bra resultat.
Nu är det dags att planera entréplanet där vi har ett sovrum och en gillestuga på vänster sida efter man kommit in genom entrédörren. Dessa rum skiljs åt med en vägg, och av ritningarna att dömma består denna av träkonstruktion. Vårt önskmål är att denna vägg rivs för att skapa ett större allrum/lekrum/gästrum, men jag är osäker ifall vi kan riva denna eller ej.
Vet att det kan vara svårt att säga, men tror det finns kunnigt folk här som gärna får lämna synpunkter angående detta för att hjälpa oss vidare.
Bifogar ritningar.
Andra bilden är på våning två, alltså rummen ovanför som ni säkert förstår, ifall detta hjälper något

Tack på förhand.

• Ritning av entréplan i souterränghus med gillestuga och sovrum avskilda av vägg, samt övriga rum och detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av våningsplan med vardagsrum, kök, matplats och altan från ett hus från 1969.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någonting mellan gilestuga och sovrum är bärande. Det framgår bl.a. av dimensionerna på golvbjälkarna på ritningen över nästa plan. 2x9", dvs 50x225, klarar inte den spännvidden. Antingen är väggen du vill riva bärande eller så finns det en stålbalk i taket i höjd med murstocken. Det senare mest troligt. Kolla det.

Ok, tack för svaret. Jag antar då att en stålbalk i så fall är parallell med väggen vi vill riva? Hittar jag den då under innertaket tro? Sen ifall det finns en balk där, skulle man då kunna säga att det är grönt ljus att i så fall riva väggen?

Ja, balken är i så fall parallell med väggen du vill riva. Är takhöjden stor kan det ju vara en limträbalk också. Finns där en balk så bör det vara OK att riva. Hittar du en balk så rapportera gärna dess dimensioner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.