Den där streckade saken genom nästan hela mitten på längden är en metallbalk.

Mikael_L
Jag tror konstruktören har tänkt att dubbleringen utav reglarna ersätter den försvagning som urjackningen medför.
Och ja, det kan funka.
Då borde man kunna skruvlimma golvspån i det urjackade området och vara hemma hållfasthetsmässigt.
Viktigt att urjackningen är fint utförd så limningen utav skivorna blir stark och bra.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror konstruktören har tänkt att dubbleringen utav reglarna ersätter den försvagning som urjackningen medför.
Och ja, det kan funka.
Då borde man kunna skruvlimma golvspån i det urjackade området och vara hemma hållfasthetsmässigt.
Viktigt att urjackningen är fint utförd så limningen utav skivorna blir stark och bra.
Najs, tack!

Mikael_L
Ritningarna ligger väl åt samma håll ...
Då verkar ju spännvidden vara blott 2680, vilket inte ger några problem i sammanhanget.

Då blir ju spännvidden åt det andra håller möjligen ett större problem, men så är det dubblerade bjälkar hela vägen som ger ytterligare någon dm till i möjlig spännvidd.

catherineb kan vara tacksam över att ha två så duktiga och engagerade lärare som Bernieberg och Mikael_L. Mikaels inlägg #65 kunde vara en del av ett kompendium. Med de nya uppgifterna både om spännvidd och dubblering av vissa bjälkar finns naturligtvis inga problem med vare sig nedböjning eller svikt. Bjälklagsplanen i #73 förklarar mycket. Jag tror att dubbleringen främst är till för att klara sviktkraven i nästa fack. Sviktegenskaperna blir bättre om man skruvlimmar två reglar på c/c 600 än om man lägger dem separat på c/c 300, eftersom svikten mäts oberoende av spännvidden.

• Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för allt engagemang. Jag har fått ok ifrån husleverantören att fräsa ner spånskiva i balkarna på den yta som är aktuell.

Det var precis som någon ovan skrev, att dom tänkte sig en nivåskillnad i och med planritningens utförande. Vi kommer ändå fräsa ner så vi får allt i jämn nivå.

Nu till min verktygsfråga: jag fick ju ett tips här att man kan använda en handöverfräs men jag hittar inga frässtål som är nog breda för att det ska gå smidigt, största jag hittade är F=25 och det tar ju bara hälften av balkens tjocklek.

Finns det något smidigare sätt än att fräsa?

Du får jobba med fräsen lite i sidled, i breddriktningen på regeln.

• Gilla
catherineb
  • Laddar…
Fräs är inte det rätta verktyget för detta. Använd en handcirkelsåg (sänksåg med parallellanslag är bättre) och en multimaskin (Ex. Fein Multimaster) för att såga ur i början och slutet. Multimaskinen kan ersättas med ett jack med handklingan och ett vasst stämjärn. Se till att inte såga för mycket vid start och stopp, så att du riskerar försvagning.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Fräs är inte det rätta verktyget för detta. Använd en handcirkelsåg (sänksåg med parallellanslag är bättre) och en multimaskin (Ex. Fein Multimaster) för att såga ur i början och slutet. Multimaskinen kan ersättas med ett jack med handklingan och ett vasst stämjärn. Se till att inte såga för mycket vid start och stopp, så att du riskerar försvagning.
Tack!!!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.