Tänkte be om hjälp kring förstärkning av bjälklag vid köksbyggnation..
Huset är från 1893, spännvidd i rummet 4,8m. Nuvarande bjälkar mäter 150x120 och ligger ca cc 120. Friskt gung med andra ord, och just i köket vill jag gärna åtgärda det..
Vilka alternativ ser ni, vill helst inte bygga mer på höjden men 160 höga bjälkar kan gå utan att skillnaden mellan rummen blir alltför stor.
Mvh Johan
Huset är från 1893, spännvidd i rummet 4,8m. Nuvarande bjälkar mäter 150x120 och ligger ca cc 120. Friskt gung med andra ord, och just i köket vill jag gärna åtgärda det..
Vilka alternativ ser ni, vill helst inte bygga mer på höjden men 160 höga bjälkar kan gå utan att skillnaden mellan rummen blir alltför stor.
Mvh Johan
Enda möjligheten med den spännvidden är stål. Men det klart att allt högre än 150 blir ju bättre än idag.J Johan_86 skrev:Tänkte be om hjälp kring förstärkning av bjälklag vid köksbyggnation..
Mvh Johan
Kan du inte komma in under och gjuta några plintar eller liknande?
Tack för snabbt svar
Tyvärr är pannrummet direkt under med ack tankar och rör kors och tvärs så att stärka upp Där är inte lockande..
Om jag offrar lite höjd hur skulle limträ i 180x42 påverka? Tänker cc 30, även dubbla balkar och kortling om det skulle avhjälpa nedböjning?
Tyvärr är pannrummet direkt under med ack tankar och rör kors och tvärs så att stärka upp Där är inte lockande..
Om jag offrar lite höjd hur skulle limträ i 180x42 påverka? Tänker cc 30, även dubbla balkar och kortling om det skulle avhjälpa nedböjning?
Jag kan inte riktigt räkna på detta. Men rent spontant är även limträ 180x42, för klent för den spännvidden. Ska du följa regler för nedböjning och svikt så tror jag att det kräver minst 220x45 C24 reglar med skruvlimmad golvspånskiva. 4,8 meter är lång spännvidd för ett golvbjälklag.
Här är vad svenskt trä föreslår med dina förutsättningar.
Här är vad svenskt trä föreslår med dina förutsättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack vectrex! Har rivit ytterligare och skyfflar ur gammalt fyllnadsmaterial. Visade sig att under 1"planket låg ytterligare wn längsgående 2" bräda under nuvarande bjälkar. R8ver jag bort allt detta och lämnar källarens innertak får jag in 260mm bjälkar utan att kompromissa.med färdig golvhöjd.
Vad vore då att föredra, 225x45 C24 och skruvlimmat golvspån?
Vad vore då att föredra, 225x45 C24 och skruvlimmat golvspån?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle satsa på nya limträbalkar mitt emellan de gamla stockarna. 140x225 räcker. Inget skruvlimmat golvspån, det brukar bli besvärligt med gammalt virke. För att ta bort betydelsen av att de gamla stockarna är klenare kan du välja kraftigare golvbrädor, typ 35 mm tjocka. Kombinationer av skivor och trä är naturligtvis också tänkbara.
Klicka här för att svara