1 886 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Balk till att stötta upp källarvägg?
Jag har en lång källarvägg, drygt 8m lång, hela under marken. Just nu har jag en mellanvägg där som mest troligen ger stöd åt ytterväggen så den inte rasar in. Många säger att det mest troligen inte är någon risk med att ta bort väggen men jag tänkte vara på den säkra sidan och montera upp en balk mellan golv och tak.
Nu är frågan vad denna träbalk ska för dimensioner. Kan man t.ex bygga den av 3 reglar av samma tjocklek som taket är bygd av? Typ på samma sätt man bygger en carport, eller måste det vara en limträbalk ?
Nu är frågan vad denna träbalk ska för dimensioner. Kan man t.ex bygga den av 3 reglar av samma tjocklek som taket är bygd av? Typ på samma sätt man bygger en carport, eller måste det vara en limträbalk ?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad är det för material i källarväggen? Det mest logiska är att stabilisera den i överkant i längsled. Alternativt lägga en balk i taket tvärsöver källaren. Men, källarväggens utförnde avgör om den överhuvudtaget behöver stabiliseras.
Betonghålsten tror jag de kallas. Jag hade tänkt mig att bara ställa en balk uppifrån och ner TYP som den nuvarande mellanväggen är.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om det är ett betongvalv mellan källaren och bottenvåningen (vilket jag misstänker eftersom källarväggen är murad med betonghålsten) behöver du inte tänka på att stötta väggen.
Klicka här för att svara