1 274 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Kortlat med glipa till gipsskivan, stabilt?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ska sätta upp en tung tv och har kortlat bakom gipsskivan och sedan satt upp gipsskivan, spacklat och allt. Märker dock nu när jag skruvar i skruvarna till tv-fästet att det ju är typ en halv cm luft mellan gipsskivan in till själva kortlingen, träregeln. Förlorar fästet bärighet nu? Kommer den ligga och tynga på gipsskivan pga detta?
det är skillnad på bärighet när kortling inte är kloss.peterwesterlund skrev:
Ska sätta upp en tung tv och har kortlat bakom gipsskivan och sedan satt upp gipsskivan, spacklat och allt. Märker dock nu när jag skruvar i skruvarna till tv-fästet att det ju är typ en halv cm luft mellan gipsskivan in till själva kortlingen, träregeln. Förlorar fästet bärighet nu? Kommer den ligga och tynga på gipsskivan pga detta?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Försöker du medvetet vara otydlig, eller vad är syftet med det här?K Klasklättermus skrev:
Ontopic.. Jag funderar mest på hur du har kunnat få sådan glipa. Har du satt kortlingen för långt in, eller har skivan buktat ut? Om skivan buktar ut kanske den dras tillbaks när du skruvar fast TV:n?
Det som händer är ju att du får en böjning i skruven istället för en ren dragkraft. Hur illa det är vågar jag inte svara på, kanske räcker det att sätta några fler skruvar än vad du tänkt göra från början?
nä.? bara du som verkar fundera.P PatrikJo skrev:Försöker du medvetet vara otydlig, eller vad är syftet med det här?
Ontopic.. Jag funderar mest på hur du har kunnat få sådan glipa. Har du satt kortlingen för långt in, eller har skivan buktat ut? Om skivan buktar ut kanske den dras tillbaks när du skruvar fast TV:n?
Det som händer är ju att du får en böjning i skruven istället för en ren dragkraft. Hur illa det är vågar jag inte svara på, kanske räcker det att sätta några fler skruvar än vad du tänkt göra från början?
beror hur man monterar kortlingar så blir det lätt luft och inte kloss mot.
det böjningar i skruven ändå. vid korrekt montering blir böjningen mindre
till och med en trådR RoBo skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kloss-an-eller-distans-foer-balksko.218395/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden