Ena balken sättas längsgående i huset och längst ut ska jag ha tre plintar som håller uppe en lång balken
Men jag vill sänka in ett eller två trappsteg så de början innan.
Då måste jag ju kapa av balken längst ut och flytta in den lite.
Men måste jag då ha två plintar där också? eller kan man lösa detta ändå?
Hur långt är det från hörnet längst ned till vänster fram till att trappan börjar? Alltså avståndet mellan de två yttersta korta golvreglarna. Tänker att du borde kunna sätta en ensam plint i det hörnet men med ett upplag på plinten som både den yttersta regeln och den som ligger längs trappans vänstra sida kan vila på.
Det finns andra som är bättre på detta, själv är jag duktig på hållfasthetsteori men inte byggnormer.
Men tittar man på Träguidens tabeller för golvbjälkar (https://www.traguiden.se/konstrukti...golvbjalkar-av-konstruktionsvirke-i-ett-fack/) så är minsta spännvid i tabellen 3,0 m. Man kan räkna baklänges från den och om man ska få samma nedböjning med en punktlast och spännvid 2,0 m så behövs 145x45 minst C14. Om man bara räknar med utbredd last kan man komma ned till 45x120 C24.
Antar från din beskrivning att det är en oisolerad historia. Annars är det också en faktor när man bestämmer höjd på bjälklaget.