Attefallshus i sluttning, hur fixa grundstommen?

6k läst  13 svar

1. B
    Medlem Nivå 6
    Jag skall sätta upp ett gästhus på landet och platsen där det skall stå ligger i en sluttning. Det är 90 cm höjdskillnad mellan högsta och lägsta punkt på marken.

Vi behöver ett sovloft och ett sovrum samt ett allrum med pentry. Inget bad/wc.
    För att fixa loftet behövs alla 4 meter takhöjd som man får använda och då placerar jag sovrummet med loftet ovanpå i den änden.
    Men jag kan inte gräva ut andra änden för där är det berg så jag tänkte bygga två olika bottnar, en för varje halva av huset, och med en höjdskillnad på 60 cm. Trappa från ena rummet till sovrummet.

Nu undrar jag hur man bär sig åt med grundstommen (syllar och balkar), det blir ju som två separata hus med halva storleken som ställs intill varandra och delar tak. Hur sätter man samman de två golvbjälklagen?
    Det blir ju två rektangulära ramar vardera 260 mm höga (170 mm balk plus två 45 mm tjocka syllar) med luft emellan på 340 mm.

Skall jag bygga så att de överlappar en bit och fylla upp med en (väldigt låg) regelvägg emellan?

Och skall man sätta material emellan ramarna i sidorna (45x220x300 plus 45x120x300) som sätts ihop med spikplåt? Då får man göra den undre ramen 300 mm längre så den går in under den övre ramen..
    Samma med golvbjälken i mitten av huset, måste den skarvas ihop med mellanvirke också?

Tacksam för råd!

2. B
    Medlem Nivå 6
    Var det för svår fråga eller ställde jag den i fel underforum?

Jag har letat på nätet efter grundstommar i sluttning utan att hitta något enda exempel. Alla verkar bygga på plana underlag eller plintar upp så att husets undersida blir plan.

Men det går ju dåligt ifall man skall följa Attefalls-reglerna med 4m takhöjd från markytan när man har en sluttning att hantera...

3. N
    Medlem Nivå 11
    Det är väl inte markytan nedanför huset som man utgår från utan tomtens snitthöjd eller liknande om det hjälper.

4. B
    Medlem Nivå 6
    Takhöjd
    Enligt regelverket så skall man göra följande när tomten inte är plan:
    - Integrera markhöjden längs med husets omkrets och dividera med omkretsen.
    - Detta blir medelmarkhöjden.

Men en praktiskt sett enklare metod är:
    1) Mät höjden från husets undersida ner till marken på många ställen runt huset (tex var 10:e cm).

2) Summera dessa höjder och dividera med antalet mätningar

Detta blir nästan samma som att integrera ytan mellan husets undersida och marken runtom husstommen och sedan dividera med stommens omkrets.

3) När man således etablerat en medelhöjd för marken under huset (mark till stom-undersida) så adderar man denna till husets egen nockhöjd (stom-undersida till taknock) för att få bygghöjden.

Det är denna höjd som skall vara max 4 m.

Problemet jag sett är att i princip alla på marknaden erbjudna Attefallhus med loft har en egen höjd på strax under 4 m, tex 3,98 m. Det innebär att de bara kan ställas direkt på marken utan någon grund, annars bryter de mot bestämmelserna.

Men jag har för mig att det vanliga är att ställa hus på krypgrunder eller plintar och dessa adderar höjd som måste tas från byggnadens egen höjd. Med en plinthöjd på 25 cm på plan mark kan själva huset bara vara 3,75 m högt osv.

Min konstruktion av souterräng-hus kommer runt problemet genom att man kan använda full nockhöjd i den del av huset som innehåller sovrum med loft, medan den andra delen har sitt golv 60 cm högre. Där är det öppet till taket så det blir rymligt i alla fall.

Åter till min fråga:

Hur gör man anslutningen mellan de två rektangulära grundstommarna för hushalvorna? De hamnar på 60 cm nivåskillnad och således med en 340 mm bred luftspalt emellan.
    Skall man överlappa (hur mycket) och fylla upp emellan (med vad)???

Hittar inget för detta case på Träguiden...

• Laddar…
  5. J
    Medlem Nivå 1
    Sitter med samma dilemma med ungefär samma lutning. Min tanke var att ändra tomten. Dvs fylla upp istället för att gjuta ner. Det tror jag inte man behöver bygglov för. Blir ju en avsevärd skillnad i både pris och yta om man slipper etage och två separata tak.

6. B
    Medlem Nivå 1
    Tror att man behöver marklov för att fylla upp (ändra markens höjd) på tomten, i alla fall om det är avsevärda höjdskillnader man behöver.
    Bäst att fråga byggnadsnämnden i din kommun. Kan skilja mellan kommuner.
    Jag utnyttjade sluttningen till att ha en större höjd från undersidan av huset till taknocken (mer än 4 m) på halva huset så att jag kunde lägga ett loft ovanpå sovrummet i den änden och få vettig takhöjd på loftet.
    I andra halvan är höjden motsvarande lägre än 4m så att medelvärdet blir just 4m till slut.

7. B
    Medlem · Nivå 5
    Väcker denna tråd:
    Blev det något attefallshus ? med olika våningsplan. Jag har försökt att hitta någon ritning men ej lyckats så det vore kul om du fixade till något och i isåfall hur.
    /B

8. B
    Medlem Nivå 6
    Det var ett tag sedan jag skrev här...
    Det som hänt är att huset står på plats och jag har följande lösningar:

1) Min fråga ovan angående anslutning mellan de två planen:
    Man bygger helt enkelt en vägg mellan de två golvstommarna. Samma tjocklek och isolering som övriga väggar men bara några decimeter hög. Det var min byggare som sa att det är så man gör.

2) Nivåer mm
    Huset är 6.8 m långt och 3.7 m brett och står i en sluttning.
    Golven i de två rummen är 60 cm i höjd från varandra.
    Allrummet är 365 cm långt invändigt och sovrummet 263 cm långt samt 60 cm lägre.
    Vi har lagt bjälklaget till loftet så att det blev takhöjd c:a 208 cm i sovrummet.
    Ovanför sovrummet är alltså loftet och det har en takhöjd i mittlinjen på 135 cm till undersidan av limträbalken.
    Vi hade tänkt oss betydligt mer men det minskade pga byggarens krav att bygga "ordentligt".
    Han vägrade att bygga taket så tunt som jag tänkt utan lade bl.a. in 50 mm högre takbjälkar så att det blev plats för mer isolering samtidigt som det ju stjäl takhöjd på sovloftet. Man måste ju placera allt neråt räknat från nockhöjden 4 m...
    Men vi tog igen lite genom att använda en enkel vinkelplåt som taknock i stället för den taknock i tegelimitation som Plannja säljer annars till såna här plåttak. Tjänade in c:a 10 cm på detta.

3) Markplanering mm
    Efter utgrävning till det berg som fanns under jordlagret placerades huset i sluttningen så att nivåskillnaden fick plats. Vi fick maka huset någon meter nerför sluttningen för att detta skulle funka utan sprängning.
    Vi satte den kortaste plint vi vågade använda på den högsta punkten under huset, den blev 25 cm.
    Efter bygget återfyllde vi med singel och gräsmatta på den höga långsidan så att ena hörnet av huset i princip har stommens undersida i nivå med marken. Sedan lutar det med sluttningen så att andra hörnet ligger c:a 10 cm ovanför markytan (gräsmattan).
    Inne under huset är det betydligt djupare (mera luft mellan undersidan och markytan) och där har vi fyllt upp med singel som fukthanterare.

4) Måttuppfyllnad
    Genom dessa åtgärder har vi nu en nockhöjd över medelmarknivån som är strax under 4 m, dvs det fyller Attefall-kraven.

Ritningar?
    @bonor Jag kan maila några ritningar ifall du PM-ar mig din mailadress.

9. N
    Medlem Nivå 11
    Bilder säger mer än 1000 ord.... M

10. B
    Medlem Nivå 6
  11. B
    Medlem Nivå 6
  12. B
    Medlem · Nivå 5
    Ser toppen ut
    Ett pm är på väg:)

• Laddar…
  13. M
    Medlem Nivå 1
    En kreativ och mycket roligare lösningen än att fylla och schakta som alla håller på med. Eventuellt kommer jag göra en liknande lösning. Men min fråga är vilket program du använde för att göra planritningen? Såg så himla proffsig ut.
    /M

14. B
    Medlem Nivå 6
    Visual CADD 6 för 2D planritningar
    SketchUp8 för 3D-modellering av attefallshuset
    Alla detaljer i huset finns med i 3D-modellen och jag har justerat läget i modellen för alla delar baserat på mätningar av var de verkligen hamnade under bygget.
    Behövde 2D-ritningar för bygglov mm så då använde jag mitt gamla Visual CADD program.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: