Jaha, nu verkar det som om 900 mm ska bli den nya standarden, då exempelvis gipsskivor blir lättare att hantera.

Kollar man på gipsskivor och jämför priser, så visar det sig att priset är i princip detsamma för 900 och den gamla 1200. Snål som jag är, drar jag ju åt mig öronen redan här, men...

Sedan tittar man på isolering. Den gamla fina isoleringen på skiva har ett perfekt mått för att passa i ett regelverk (i trä) med cc60, alltså har bredden 565 mm. Den nya standarden är 455 mm. Den är alltså tänkt att endast fungera med plåtreglar cc45.

Kalla mig old fashion, men jag gillar mina träreglar.
Kalla mig snål, men jag gillar inte att betala samma pris för en mindre skiva.

Sedan har vi osb/plyfa, där 900 bredd ännu inte har slagit igenom, så dessa fungerar än så länge inte med den nya cc45 standarden. Men den kanske snart också kommer på bredare front som 900 skiva. För samma pris som 1200 skivan då förstås.

Jag tror jag har lyckats glömma bort syftet med detta inlägget, men jag postar ändå :D

Klassiskt sätt att höja priset, minska förpackningen. Jag är inte helt säker på att det är hela sanningen här, brukar inte bygghandeln vara rätt duktiga på att skriva pris per kvm? (och sen med pytteliten text priset på hela skivan/rullen med isolering)

P
Just gips 1200 är ju himla tung och otymplig. Jag valde 900pga den anledningen. Bakom kör jag osb 1200 på cc60 regelstome. Smidigt och bra.

900 mm bredd har varit standard nåra år nu, det är inte tillåtet att använda 1200mm skivor på nybyggen av arbetsmiljö skäl
det finns 410mm bredd isolering för träreglar med 45 c/c
problemet är ett det finns så många varianter på isolering så handlarna har inte plats att ha alla sorter hemma

t

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.