Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Hej!
Jag har hållit på och tömt två rum i ett pannhuset från 70-talet som ska bli verkstad. Huset är byggt med lättbetongblock och betongplatta på mark. Nu vill jag regla väggarna. Mitt huvudbry handlar om hur syllen (till innerväggarna) ska anläggas mot betongplattan (syllpapp?). Om man vill isolera innerväggen (mot ytterväggen i betong) bör man då ha någon plast eller liknande mellan betongväggen och reglarna? Inne i väggarna ska jag dra el, om det nu spelar någon roll.
Här några bilder som kanske förklarar mer. Tack på förhand!
Jag har hållit på och tömt två rum i ett pannhuset från 70-talet som ska bli verkstad. Huset är byggt med lättbetongblock och betongplatta på mark. Nu vill jag regla väggarna. Mitt huvudbry handlar om hur syllen (till innerväggarna) ska anläggas mot betongplattan (syllpapp?). Om man vill isolera innerväggen (mot ytterväggen i betong) bör man då ha någon plast eller liknande mellan betongväggen och reglarna? Inne i väggarna ska jag dra el, om det nu spelar någon roll.
Här några bilder som kanske förklarar mer. Tack på förhand!
Hänger på diskussionen eftersom jag har liknande funderingar
Så mycket har jag iaf förstått, att man ska använda stålreglar, så det inte möglar. Då behövs ju heller ingen syll.
Jag gissar att spikplugg är det enklaste att fästa reglarna med.
Jag gissar att spikplugg är det enklaste att fästa reglarna med.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Har lärt mig mig att regel 1 är att aldrig isolera på innersidan men om man nu måste är regel 2, inga organiska material. Helt enkelt använd aluminium-stål reglar och sedan stenull och en gipsskiva som tål fukt. Alternativt som jag själv bestämt, Träullit med puts och silikatfärg. På grund av min konstruktion på utsidan och markens beskaffenhet är jag orolig för fukt och vill ha helt diffusionsöppet.
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Tack för svar! Jag behöver egentligen inte nödvändigt isolera. Mest intresserad av att få till innerväggar som jag kan dra el i och använda för att få nåt att skruva i (verktygstavlor mm). Givet detta, skulle man kunna använda träreglar med nåt kapillärbrytande skikt mot betongplattan?J jurkeller skrev:Har lärt mig mig att regel 1 är att aldrig isolera på innersidan men om man nu måste är regel 2, inga organiska material. Helt enkelt använd aluminium-stål reglar och sedan stenull och en gipsskiva som tål fukt. Alternativt som jag själv bestämt, Träullit med puts och silikatfärg. På grund av min konstruktion på utsidan och markens beskaffenhet är jag orolig för fukt och vill ha helt diffusionsöppet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om betongplattan saknar underliggande isolering måste du absolut använda syllpapp under träsyllar. Jag skulle lägga det även under stålreglar.
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Men tror du att det räcker? Eller kommer man att få omedelbara problem? Ett av rummen i detta hus har träreglar och det har inte uppkommit några problem där.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag talar om syllen till väggen. Men det kanske finns isolering under? När är huset byggt exakt?
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Nej finns ingen isolering. Ja, precis: syllpappa mot betongplattan. Vill bara värma upp utrymmer vintertid så att det inte sjunker under 5 plus, så att jag kan förvara färg mm där.J justusandersson skrev:
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Produkter som diskuteras: "vedförvaring"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Låg inomhustemperatur på vintern är ett bra sätt att undvika kondens i platta och väggar.