Ska fylla up golvet ca 20cm på gästtoaletten (källare under och betongbjälklag) och tänkte fylla med lecakulor. Vad är bäst att binda dessa med? Sluring (cementvatten) eller tunn fiberarmerad flytspackel? Ovanpå ska det självklart flytas (ingen golvvärme)

• Gilla
Sbl
  • Laddar…
R
Cementvatten/sluring billigast och kanske i två omgångar så det blir stadigt och tätt mellan kulorna , lämpligt att armera flyten så det blir mera som en hel kaka

• Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
Blanda leca i flytspackel, det funkar bra.

Det kan ligga i ca en vecka innan jag flyter det, så det är mest ur den aspekten jag vill veta. Har ingen tombola att blanda i, men det är bara en yta på knappa 2kvm så det ska nog gå bra ändå.

Vilket är bäst, Lecakulor 12-20 eller 8-14?

R
Leca 12-20 lite större hål mellan dom när sluringen ska dit , rinner ner lite mer , men blir lite tjockare s,k platta
8-14 mindre kulor blir kanske som ett tunt lock där sluringen kommer ner max 1,5 cm , bärighet ??
Sluringen vispar du i större hink ( rulle ) med en borrmaskin och krok , har du ingen krok , en vanlig järnten duger ,
bocka en vinkel längst ner , den ska bara snurra i smeten och inte för tjock sluring , den torkar fort mot lecan och slutar rinna

Är det någon idé att slå på lite sluring för varannan säck lecakulor jag häller ut? Har räknat med ca 6 säckar för att komma upp i lagom nivå för flytspacklingen.

Typ hälla ut med vattenkanna.

R
Lägg du ut lecan och stryk av så den blir jämn skvätta ut lite över , kanske med vatten kanna och stril , då väldigt tunn soppa ,
riskan är att en leca flyter upp , då kan det vara bra att klistrat ihop lite , tänk även på att om du ska gå på lecan så ha en bred skiva på lecan för det , den vill gärna bli som kvicksand annars och trampas lätt ner , innan flyten så kan du lägga en duk ovanpå lecan och gärna en armering så blir flyten bra hållbar i bärighet , flyten har en förmåga att hitta alla små hål och mellanrum som finns och försvinna för gott någonstans , särskilt utmed väggar och rörgenomförnigar
Behövs inte mer än 5 mm hål så far det iväg

Vilken typ av duk rekommenderas för detta ändamål?

Funderar på att göra som jag skrev ovan, lite sluring varannan säck leca och sen lite mer på toppen.
Då kan jag dessutom hälla på lite extra runt rör till vatten och avlopp.
Byggmax lecakulor är 8-14 så det får nog bli det. Borde dessutom ge mindre hål för flytspackletvatt rinna ner i.

R
Du får se om du hittar någon som har mindre bitar ,behöver inte täcka allt på en gång , kan vara mindre bitar som överlappar varandra , gärna i säckvävsform så rinner flyten ner liiite och sugs i den och armerar mot lecan
Flyten armerar då upp en stark kaka tillsammans med armeringen som kommer att ligga stumt mot lecan och du najar GV vid
armeringsnätet
Edit var visst ingen GV

Ska inte ha någon gv, men hade tänkt att armera.

R
M mamawi skrev:
Ska inte ha någon gv, men hade tänkt att armera.
Kom på det :(därav Edit

• Gilla
mamawi
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.