3 766 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Bygga ut loft med stålbalkar
hej!
Jag ska flytta in i en lägenhet som redan har ett loft. Jag skulle dock vilja bygga ut loftet på en yta på ca 5x4 meter. Väggarna på 5 meter är bärande betongväggar.
Min första tanke var att regla med 40 cc 145x45 träbalkar men har förstått att ytan är för stor för att det ska bli stadigt utan något stöd i mitten. Jag får inte plats med 220x45 balkar. Funderar istället då på att använda stålbalkar men hittar inga rekommendationer på vilken cc som är lämpligt om jag använder exempelvis 80 mm I-balk. Eller kan rektangulära stålrör också funka? Har nån erfarenhet av detta?
Sedan undrar jag vad som är bästa sättet att fästa balkarna i de bärande väggarna på långsidan? Kan träregel på 70x45 räcka?
Tack för alla tips! Tycker det är svårt med materialvalen!
Jag ska flytta in i en lägenhet som redan har ett loft. Jag skulle dock vilja bygga ut loftet på en yta på ca 5x4 meter. Väggarna på 5 meter är bärande betongväggar.
Min första tanke var att regla med 40 cc 145x45 träbalkar men har förstått att ytan är för stor för att det ska bli stadigt utan något stöd i mitten. Jag får inte plats med 220x45 balkar. Funderar istället då på att använda stålbalkar men hittar inga rekommendationer på vilken cc som är lämpligt om jag använder exempelvis 80 mm I-balk. Eller kan rektangulära stålrör också funka? Har nån erfarenhet av detta?
Sedan undrar jag vad som är bästa sättet att fästa balkarna i de bärande väggarna på långsidan? Kan träregel på 70x45 räcka?
Tack för alla tips! Tycker det är svårt med materialvalen!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag utgår från att bjälklagets spännvidd är 4 meter. För att få acceptabla sviktförhållanden på loftet utan mittstöd krävs limträ eller stål. En HEA balk som ligge på c/c 600 mm behöver vara av typen HEA 120. Det blir väldigt dyrt och tungt. Limträbalkar 140x180 klarar det. Man kan krympa höjden något genom att gå upp i bredd.
Lasten på en balkända blir ca 300 kg. Det går säkert bra att använda 45x70 reglar bara de är ordentligt infästa. Men det krävs rätt många expanderbultar.
Lasten på en balkända blir ca 300 kg. Det går säkert bra att använda 45x70 reglar bara de är ordentligt infästa. Men det krävs rätt många expanderbultar.
Tack!!
Inte enkelt detta. Det hjälper några steg i rätt riktning.
Inte enkelt detta. Det hjälper några steg i rätt riktning.
J justusandersson skrev:Jag utgår från att bjälklagets spännvidd är 4 meter. För att få acceptabla sviktförhållanden på loftet utan mittstöd krävs limträ eller stål. En HEA balk som ligge på c/c 600 mm behöver vara av typen HEA 120. Det blir väldigt dyrt och tungt. Limträbalkar 140x180 klarar det. Man kan krympa höjden något genom att gå upp i bredd.
Klicka här för att svara