4 464 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Hur farligt är skruvhål i ångspärr
Jag renoverar övervåningen i en 1,5 villa som är drygt 30 år gammal. Den är hyfsat välisolerad, men det har aldrig funnits någon ångspärr på övervåningen. När jag nu har satt upp en ångspärr undrar jag varför det är så extremt viktigt att det inte finns några skruvhål i den. Om det inte uppstått några fuktskador på 30 år helt utan ångspärr, varför skulle då ett pyttelitet skruvhål vara kritiskt? För säkerhets skull tejpar jag över alla skruvhål som uppstått under bygget, men jag är nyfiken på varför detta är så viktigt?
Veronica
Veronica
Om det vore så viktigt så skulle det varit ett känt problem i alla hus från 80-talet och framåt. Att det blir hål när man t ex skruvar upp skivor spelar ingen roll eftersom plasten kläms mellan skivan och regeln. Enstaka hål för upphängning av saker spelar inte heller någon roll. Framför allt inte om du har någon form av forcerad ventilation som skapar ett konstant undertryck i huset.
Du behöver inte oroa dig.V VeronicaE skrev:Jag renoverar övervåningen i en 1,5 villa som är drygt 30 år gammal. Den är hyfsat välisolerad, men det har aldrig funnits någon ångspärr på övervåningen. När jag nu har satt upp en ångspärr undrar jag varför det är så extremt viktigt att det inte finns några skruvhål i den. Om det inte uppstått några fuktskador på 30 år helt utan ångspärr, varför skulle då ett pyttelitet skruvhål vara kritiskt? För säkerhets skull tejpar jag över alla skruvhål som uppstått under bygget, men jag är nyfiken på varför detta är så viktigt?
Veronica
Ingen ångspärr är ändå 100% tät. Skippa tejpningen.
Innan du renoverade ditt hus fanns det inget som hindrade fukten att ta sig ut genom väggen. Vilket den gjorde överallt. Då det skedde över hela ytterväggens yta så blev det det aldrig någon större koncentration av fukt som skulle ut på samma ställe.
Nu när du har tätat ditt hus, vilket är bra, så gör varje hål i tätskicktet ett potentionellt problem. Säg att du har ett helt tätt hus förutom ett hål stort som en femkrona. Då kommer fukten i huset att vilja ta sig ut där och sedan kondensera i ytterväggen. Då har du skapat dig ett problem.
Täta på du. Ju tätare desto bättre! Mindre vätme kommer läcka ut också
Nu när du har tätat ditt hus, vilket är bra, så gör varje hål i tätskicktet ett potentionellt problem. Säg att du har ett helt tätt hus förutom ett hål stort som en femkrona. Då kommer fukten i huset att vilja ta sig ut där och sedan kondensera i ytterväggen. Då har du skapat dig ett problem.
Täta på du. Ju tätare desto bättre! Mindre vätme kommer läcka ut också
Super - tack för svar. Det tycks finnas lite olika uppfattning om risker, men nu förstår jag att nackdelen med otätheter är att all fukt ska ut på samma ställe. Jag ska se över ventilationen också så ska nog kåken stå 30 år till ....
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Om man förstår principen med ångspärr så förstår man också att den ska fungera tillsammans med ett undertryck (frånluftsfläkt) i huset. Då spelar några skruvhål ingen som helst roll.
Klicka här för att svara