Vårt vardagsrumsgolv i vårt 20-talshus är gungigt.

Rummet är 4.40 x 4.40 och med cc ungefär 60 cm och ca 220mm balkar.

Under vardagsrummet är det en källare.

Funderar på att sätta en HEA 120-balk i källartaket rakt över bjälklaget för att "stumma till det."

Frågor:

1. Skulle en HEA120-balk tvärs över med spännvidd 4.40 m göra skillnad eller måste jag upp i dimension på HEA-balken? Vill ju undvika att tappa takhöjd i källaren...

Kan man gjuta in balken i källarmuren (som består av cement / kalk och typ stora stenar) eller måste jag göra en pelare mot väggen som bär balken? Vore fint att hålla den väggen ren...

Tack för svar!

Jonas

Man skulle kunna göra så men HEA 120 låter klent på 4,4 m. Jag har inte räknat på det. Det blir jobb med upplag och grundläggning.

Finns det möjlighet att komplettera med limträbalkar eller kerto i ungefär samma dimension som befintliga reglar som alternativ lösning?

Nja det är en avvägning mellan takhöjden i källaren och stumheten i golvet. Tror du att det skulle ge något alls eller blir det bara fel om man dimensionerar för klent?

Det behövs nog en HEA 180 för det jobbet. Jag håller med witten, det känns tveksamt med den typen av källarmurar och osäker grundläggning. Det "enklaste" är att lägga in extra bjälkar mellan de befintliga. T.ex. limträ 90x225 mm. Om en HEA 180 kostar 4000 kr kostar kanske allt limträ 6000 kr.

Ett alternativ som kanske fungerar (beror lite på hur befintliga reglar ser ut), är att limskruva en 45x95 liggande på undersidan av varje befintlig balk. Tanken är att den ska agera dragfläns. Kan du dessutom komma åt att kortla eller krysskolva mellan de befintliga balkarna så blir det än bättre.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
På 20-talet (och en bit in på 70-talet) var det tummått som gällde för tvärsnittsdimensioner av virke. Vad har dina golvreglar för bredd? Jag skulle gissa på 50 eller 75 mm.

Precis, bjälkarna är bredare och lite högre än 45X220. Har inte tillgång till exakta mått nu. Men det är rejäla bjälkar och hårt bra trä. Det är egentligen inte fel på bärigheten i rummet, men det vore trevligt med lite mer stumhet när barnen hoppar från soffbordet ner på mitten av golvet i vardagsrummet. Får jag mer stumhet trots en mindre balk tex HEA 120? Fnns det någon risk att en för svag stålbalk blir lite "studsigt" eller är det helt enkelt att stumheten inte blir lika bra med HEA 120 som med HEA 180? Tänker också att installationen är snabbare och enklare ju mindre balk man sätter in. Plus den bevarade takhöjden. Vore nöjd med märkbart mindre gung men inte perfekt, samtidigt som jag har kvar takhöjden i källaren.

En HEA 120 kommer att böja ner alldeles förskräckligt. Det blir ingen stumhet med den. Överhuvudtaget har du ett problem med att fästa in en balk i den typen av murverk Att stödja balken med pelare förutsätter att du vet hur grundläggningen är gjord, vilket kan kräva att du bilar upp delar av källargolvet. Det finns andra varianter på lösningar utöver extra bjälkar, men det är ingen mening med att räkna på dem utan att veta det exakta måttet på dina bjälkar.

Bjälkarna är 230 x ca 50-60mm, på ca cc 600. Från toppen har vi 20 mm trägolv, 22 mm golvspån, 230 mm bjälkar, 20 mm råspont, gips.

En variant är att skruvlimma två 25x230 mm (helst, i nödfall 23x220) brädor på vardera sidan av dina bjälkar. Det förutsätter att de gamla bjälkarna är hyggligt släta och raka. Åtgärden leder dels till att bjälkarnas styvhet (yttröghetsmomentet) ökar samtidigt som limfogarna också bidrar till större motstånd mot nedböjning (bättre elasticitetsmodul). Spånskivan under golvbrädorna bör också vara limskruvad.

Går det att skruvlimma 15mm plywood på sidorna om bjälkarna? Jag misstänker Justus har svaret.

Lite lurigare att räkna på eftersom plywood har andra egenskaper än massivträ. Det går säkert bra att använda, men jag tycker det är bättre med massivträ. I det här fallet skulle jag i så fall använda 21 mm plywood,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.