Något åt det hållet är planen att det ska bli, dock kommer våra steg att följa samma linje...
Vi kommer att ha olika längd på stegen, längst upp mot huset ca. 2 meter (alltså en platta som är 2x2meter) och sen minskar längden på stegen successivt och sista steget blir 45 cm långt.
Det blir totalt 6 steg på höjden och steghöjd blir 15 cm.
Jag har redan börjat bygga gjutformar och de ligger "omlott" med ca. 15 cm över varandra där jag tänkt att jag ska böja armeringsnät "längst in" i steget på ca. 5 cm där betong får fylla på och så ca. 10 cm för "floating" delen.
Formarna fylls sen av pumpbil.
SIDOVY på gjutform
Eftersom trappstegen blir 2 meter breda har jag lite funderingar på den röda boxen på bilden. Först tänkte jag att jag lägger en 95x45 regel där bara men jag är fundersam om jag får bort den sen...?
"Förgjuta" har jag funderat på men är rädd att det inte blir snyggt sen i övergången mellan "min" betong som är hemmablandad och betongen sen från stationen...?
Vid ursparingar brukar det användas en frigolitskiva som sprättas bort efter gjutningen , att få den sitta på plats när det inte finns en botten att ligga på kan vara knepigt ( den kommer att hänga liksom i luften )
Men bli en massa skräp på betongen i hålet , men det syns ju inte , ( Bara skrapa ur till sista flisan ), på undersida framkant kan det bli fult , kanske en liten trekantslist limmad på frigoliten för att få en övergång in i hålet
Inga garantier på det med frigoliten , men kanske en ide som används
Men bli en massa skräp på betongen i hålet , men det syns ju inte , ( Bara skrapa ur till sista flisan ), på undersida framkant kan det bli fult , kanske en liten trekantslist limmad på frigoliten för att få en övergång in i hålet
Inga garantier på det med frigoliten , men kanske en ide som används
Jag får känslan att det där är lättast att göra lösa plattor och lyfta på plats. Eller möjligen gjuta ett steg i taget så det går att lägga dit en distans. Men i det första fallet krävs ju kranbil och i det andra många vändor med betongbilen om man inte blandar själv.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 234 inlägg
Ja, jag funderade också på lösa steg, men med 2,3–2,4 kg/liter betong skulle en platta på 2*2 meter väga nästan ett ton vid 10 cm tjocklek. Det kräver som sagt någon form av kran om man inte ska riskera liv och lem på alla sina vänner.
Men det är nog så de gjort på bilden, och har man utrymme att lösgjuta alla plattorna på samtidigt så kan man väl iofs sen lyfta dem på plats med kran vid ett tillfälle när de brunnit klart.
Men det är nog så de gjort på bilden, och har man utrymme att lösgjuta alla plattorna på samtidigt så kan man väl iofs sen lyfta dem på plats med kran vid ett tillfälle när de brunnit klart.
Att lyfta stegen på plats är uteslutet eftersom ingen kranbil når (eller så måste jag ha en enorm bil) och det blir nog en rätt kostsam lösning...
Jag kommer att försöka med att gjuta "för hand" och fylla undre delen av stegen för att sen kunna lägga på en S200 frigolit innan gjutning från pumpbil.
På det sättet kommer det inte att rinna mellan stegen heller och jag kan börja uppifrån (vilket underlättar).
Jag kommer att försöka med att gjuta "för hand" och fylla undre delen av stegen för att sen kunna lägga på en S200 frigolit innan gjutning från pumpbil.
På det sättet kommer det inte att rinna mellan stegen heller och jag kan börja uppifrån (vilket underlättar).
Klicka här för att svara