Jag ska förankra en stor garderob i väggen. Min tvååring ska bo i rummet så den måste verkligen sitta ordentligt. Hur gör jag det här på bästa sätt? Vilken skruv använder jag? Behöver jag plugg?
Väggen är en vanlig innervägg med träreglar med ett lager gips och ett lager osb.
Har dessa skruvar hemma:
Väggen är en vanlig innervägg med träreglar med ett lager gips och ett lager osb.
Har dessa skruvar hemma:
Produkter som diskuteras: "Träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Hur ser fästena i garderoben ut?
25 mm kan ju fungera om träregeln ligger bakom enkelgips, om du inte har regel bakom använd M5 Expandern.
Märk ut hålen testborra sen med en mindre borr så märker du om det är trä eller metall bakom, jag brukar använda en 2 mm sedan mäta djupet på hålen om det går rakt igenom, så att längden på skruven gå i fritt.
Ser nu att M4 du har är för enklelgips =S.
och M5 dubellgips = D
25 mm kan ju fungera om träregeln ligger bakom enkelgips, om du inte har regel bakom använd M5 Expandern.
Märk ut hålen testborra sen med en mindre borr så märker du om det är trä eller metall bakom, jag brukar använda en 2 mm sedan mäta djupet på hålen om det går rakt igenom, så att längden på skruven gå i fritt.
Ser nu att M4 du har är för enklelgips =S.
och M5 dubellgips = D
TS funderade ju över de skruvar/molly som fanns i "hemmalager".
Fungerar faktiskt bra även med molly för dubbelgips om det är gips/OSB vägg, tycker att 25mm träskruvarna är för korta då de inte drar med fullgänga i OSBn beroende av hur mycket garderobsfästet tar av längden.
Fungerar faktiskt bra även med molly för dubbelgips om det är gips/OSB vägg, tycker att 25mm träskruvarna är för korta då de inte drar med fullgänga i OSBn beroende av hur mycket garderobsfästet tar av längden.
Produkter som diskuteras: "träskruvarna"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Jo, men TS frågade om det gick att använda någon av de skruvar/molly som redan fanns inköpta. Skruvar på 25mm tycker jag är för korta om det är fastsättning "ala" IKEA beslag och då skulle dubbelmolly kunna användas. Själv har jag en enkel mollytång och det är här som de flesta gör felet att inte dra till mollyn före man skruvar utan försöker med skruven få den att expandera på baksidan vilket fungerar i de flesta fall med dubbelgips, med OSB i botten borde det inte vara några problem.JLyck skrev:
Produkter som diskuteras: "mollytång"
Metallexpandertänger
Metallexpandertänger är specialverktyg som är avsedda för montering av metallexpander. Dessa verktyg är utformade för att erbjuda en effektiv och enkel montering, vilket bidrar till att hålla nere kostnaderna på plats.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden