Stendammslunga är nog det farligaste vid bearbetning av sten och betong (& puts- & murbruk), iom att stendamm alltid förekommer. Dock tvivlar jag på att någon nämnbar/mätbar statistisk riskökning föreligger den som inte yrkesmässigt 8 tim/dag / 5 dagar/vecka år ut och år in håller på med det.

När det gäller den ojämna murningen/väggen, så är det ju en liten begränsad yta. Beroende på hur stora utstickande murbruksrester det är så kanske en professionell murare inte behöver ta bort dem alls. Kan ju vara lämpligt att fråga först. Om det behöver tas bort, och inte är alla fogar, så kan ju hammare och huggmejsel vara ett lämpligt angreppssätt som inte dammar nämnvärt alls.

Vad gäller att blanda asbest i puts/slammning så finns det ju viss logik då fibertillsatsen armerar putsen. Det minskar risken för sprickbildning och vid ev bom (begränsad yta) så släpper inte putsen lika lätt. Gissar att det är av exakt samma skäl som flytspackel är armerad, (om än inte med asbest numera).

Att blanda fibrer i murbruk är ju knappast meningsfullt iom att man använder armeringsjärn. (Jag utgår ifrån att fiberarmerad puts inte kan konkurrera med armeringsjärn för att hålla ihop murade väggar?)

Oldboy: Jag håller med, förutom om ditt sista resonemang. Det spelar ingen roll om asbest gör nytta eller inte, muraren kan mycket väl ha blandat i det ändå. Han kan ha trott att det gjorde nytta, han kan ha velat dryga ut bruket, han kanske ville bli av med det sista i asbestsäcken. Kanske tyckte han bara att färgen blev snyggare. Det känns riskabelt att lita på att alla människor i alla tider har tagit de mest logiska besluten.

• Gilla
Eva Roos
  • Laddar…
Fast hur vanligt va det egentligen? Jag har jobbat med två murare som är drygt 60 år gamla idag och ingen av dom hade någonsin blandat i asbest i bruket. Jag tror det är en vanlig missuppfattning att det va asbest i allt från murbruk till bulldegen på den tiden.

PatrikJo skrev:
Oldboy: Jag håller med, förutom om ditt sista resonemang. Det spelar ingen roll om asbest gör nytta eller inte, muraren kan mycket väl ha blandat i det ändå. Han kan ha trott att det gjorde nytta, han kan ha velat dryga ut bruket, han kanske ville bli av med det sista i asbestsäcken. Kanske tyckte han bara att färgen blev snyggare. Det känns riskabelt att lita på att alla människor i alla tider har tagit de mest logiska besluten.
Håller med. Man får komma ihåg att asbest sågs som ett mirakelmaterial för en absurd mängd ändamål, vilket antagligen färgade många hantverkares beslut att blanda det med diverse komponenter.

Stefan N skrev:
Fast hur vanligt va det egentligen? Jag har jobbat med två murare som är drygt 60 år gamla idag och ingen av dom hade någonsin blandat i asbest i bruket. Jag tror det är en vanlig missuppfattning att det va asbest i allt från murbruk till bulldegen på den tiden.
Det kanske beror på att de aldrig jobbade särskilt länge medans asbest fortfarande var tillåtet/branschstandard, eller ens det?
Om de är ca 60år gamla så föddes de ca 1955, och inledde sin yrkeskarriär i 20-årsåldern, dvs runt 1975. Asbestlarmen kom via bygghälsan 1974 och första förbudet 1976.
Så de kan inte ha jobbat särskilt länge innan branschen slutade använda asbest på det sättet, eller ens överhuvudtaget.

Tvivlar inte på du säger, men poängen är att generalisera det till att murbruk aldrig har innehållit asbest inte går, t ex pga det patrikjo säger.

Redigerat:
Säger inte att det inte funnits för det är ju klarlagt utan tvivel men att det skulle va nåt som rent slentrianmässigt blandades i tror jag nog inte. Man ska ju även komma ihåg att det snålades ju in på det mesta som tex cement och att då blanda i nåt som även om det va en billig produkt ändå kostade pengar och sen inte hade nån vettig uppgift.

En googling ger rätt hyfsad indikation/fakta att det t o m var tämligen vanligt med asbest i murbruk förr, inte bara i Sverige. I USA estimeras asbest i murbruk i 80-90 % av tegel/murblockhus byggda innan 1980, enligt OSHA (amerikanska motsvarighet till arbetsmiljöverket)

blanda i nåt som även om det va en billig produkt ändå kostade pengar och sen inte hade nån vettig uppgift.
Uppgiften borde väl varit att stärka materialet, samt ge bättre skydd mot fukt/kemisk påverkan.
Runt spisar/eldplatser framförallt för bättre hållfasthet mot hettan.

Tack för alla synpunkter! Skickade in några bitar murbruk till ALS Scandinavia, både från badrumsfogar (kaklat 70-talet) och källarväggen. Inget av proverna innehöll asbest så det är alltså bara att gasa på....

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
harry73
Tack för återkopplingen

Där ska inte vara någon asbest, men lättbetongen ser ut som blåbetong som när det blir stört ger ut radon (radioaktiv gas). Jag skulle måla/putsa den väggen om jag var du.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.