Hand som håller i en planritning av ett hus inkluderande väggstrukturer och rumsuppdelningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning på ett hus med väggar markerade i grönt för eventuell rivning.
Skapa konto

Fråga om bärande väggar!

Vi kan inte urskilja vilka väggar som är bärande och skall renovera ett hus vi precis köpt.

Lägger upp två bilder på planritningen.
Bilden där jag markerat med grönt är de väggar vi önskar riva, men behöver då ta reda på om de är bärande först!

Normalt är bärande väggar under eller parallela med takåsen. Alltså inga av de gröna.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tror inte att du har bärande innerväggar men man behöver se takstolsritningen för att veta.

Jag får också intrycket av att inga väggar ska vara bärande i detta hus. En hjärtvägg borde gå vågrätt längs takåsen, dvs den mellan vardagsrum och sovrummen, men då blir det knepigt i andra änden.

Dock visar det sig ibland i en del hus av den här typen att de har satt sig så att vissa väggar med åren blivit bärande i praktiken. Det märker man om man försiktigt handsågar av reglarna. Om sågen nyper fast är väggen bärande, eller iallafall "i spänn". Gäller dock som sagt ingen av de grönmarkerade väggarna.

Dessa orangea är troligtvis de enda bärande i någon form
Ritning av en bostadsplan med orangea linjer som markerar potentiellt bärande väggar.
Skapa konto

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.