3 940 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Klä in främre delen av taket i stenull. Hur gör jag med ventilationen?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Är det vattenfyllda radiatorer är det ingen fara men det är bra med cirkulation runt radiatorn för värmens skull.
För att åstadkomma detta kan du fylla med tunnare isolering (tex 70 mm stenull) i ”radiatorfacket” upp till ovankant radiator och sedan ta bort fönsterbrädan alt. byta ut mot en som är hålperforerad.
För att åstadkomma detta kan du fylla med tunnare isolering (tex 70 mm stenull) i ”radiatorfacket” upp till ovankant radiator och sedan ta bort fönsterbrädan alt. byta ut mot en som är hålperforerad.
Nice! Hittade en perforerad här! https://www.byggmax.se/inredning/fönsterbrädor/fönsterbänk-p091986
Hur stort mellanrum mellan element och stenull skulle du säga är minimum?
Hur stort mellanrum mellan element och stenull skulle du säga är minimum?
Fortsätter med lite frågor. Det skall ju upp stenull i främre hörnen samt vid sidoväggarna.
Funderar nu på hur jag skall få en luftspalt bakom, där väggen vetter mot utsidan? (För att inte ändra daggpunkten?)
Har gjort denna konstruktion. Vad tycker ni om den?
Vy från sidan:
Vy framifrån:
/Jens
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderar nu på hur jag skall få en luftspalt bakom, där väggen vetter mot utsidan? (För att inte ändra daggpunkten?)
Har gjort denna konstruktion. Vad tycker ni om den?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vy från sidan:
Logga in
Skapa konto
Vy framifrån:
Logga in
Skapa konto
/Jens
Vad tror ni räcker? I designen ovan blir det flera fack med luft bakom. Räcker det att alla fack sitter ihop som en enhet genom att man borrar hål genom reglarna? Behöver man borra flera hål lite överallt? Tänker om det är viktigt att luften cirkulerar, om stillastående luft är dåligt för daggpunkten? Dvs om luften tenderar att ta en viss väg genom facken så att vissa fack, även om de sitter ihop med de andra via hål, inte får någon luftväxling?
Svårt att förklara, hoppas att ni fattar.
/Jens
Svårt att förklara, hoppas att ni fattar.
/Jens
Gjorde en bild som visar luftens väg.
Kanske lättare att förstå? Vad jag frågar är väl om jag måste se till att det inte finns några stopp där luften kan stå still. Typ som längst ner till vänster i bilden. Eller om det räcker att alla fack är sammankopplade för att daggpunkten inte skall ändras?
/Jens
Logga in
Skapa konto
Kanske lättare att förstå? Vad jag frågar är väl om jag måste se till att det inte finns några stopp där luften kan stå still. Typ som längst ner till vänster i bilden. Eller om det räcker att alla fack är sammankopplade för att daggpunkten inte skall ändras?
/Jens
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Varje regelfack bör ha en luftning vertikalt. Jag antar att du ska sockla akustikväggen. I så fall kan du göra en smal spaltventil / galler ovanför sockeln . Regeln som utgör bakkant på molnet monterar du med distanser mot taket (några mm räcker) så det bildas en liten luftspalt där. Du behöver inte hålperforera de vertikala reglarna.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar!
Fick googla sockla.
Det är när man sätter upp lister mellan vägg och tak eller?
Men förstår jag dig rätt med denna bild? Blåa pilarna visar luftens väg. Är det den röda regeln som du menar skall sitta med distans? Vad skall jag använda som distans?
/Jens
Fick googla sockla.
Men förstår jag dig rätt med denna bild? Blåa pilarna visar luftens väg. Är det den röda regeln som du menar skall sitta med distans? Vad skall jag använda som distans?
Logga in
Skapa konto
/Jens
Nej nu förstår jag, du menar att regeln som går tvärs över rummet skall sitta med distans mot taket!
Så den röda regeln behöver inte sitta med distans då? Dvs räcker det med en öppning, bakkant molnet? Eller måste det finns både in och utblås så att säga?
Räcker det att superchunken bara har en ingång nedtill och sedan stopp vid den röda regeln? Eller bör jag göra hål/ i den så att luften kan ta sig förbi?
/Jens
Så den röda regeln behöver inte sitta med distans då? Dvs räcker det med en öppning, bakkant molnet? Eller måste det finns både in och utblås så att säga?
Räcker det att superchunken bara har en ingång nedtill och sedan stopp vid den röda regeln? Eller bör jag göra hål/ i den så att luften kan ta sig förbi?
/Jens
Snart dags för bygg start! Bara en fråga kvar. Måste varje fack ha två öppningar? Dvs en vid golvet och en vid taket så att luften kan cirkulera? Eller räcker det med en öppning? Är det så att luften bara skall kunna expandera, dvs att den inte behöver cirkulera?
Hur stor bör varje öppning vara? Räcker det att jag borrar ett 10mm hål i varje fack? Eller behöver jag såga ut en bredare öppning?
/Jens
Hur stor bör varje öppning vara? Räcker det att jag borrar ett 10mm hål i varje fack? Eller behöver jag såga ut en bredare öppning?
/Jens
@Björn Melander eller någon annan:
Vore nice att få svar på detta! Sista frågan jag behöver få svar på innan jag drar igång bygget!
/Jens
Vore nice att få svar på detta! Sista frågan jag behöver få svar på innan jag drar igång bygget!
/Jens
Ingen? Sorry om jag tjatar... vill bara komma igång! 
Ingen som har ett svar? Sprängs ju snart av denna väntan. Vill komma igång att bygga!
Behöver jag göra hål i den röda regeln (bilden ovan) för att få in- och utblås? Eller räcker det med att ha en ingång ovanför regeln tvärsöver rummet?
Läste att för att förhindra att daggpunkten flyttas så måste det vara så pass bra cirkulation att temperaturen bakom stenullen inte blir för låg. Räcker det då att ha en glipa på regeln tvärsöver rummet? Eller måste jag se till att perforera den röda regeln på något sätt?
/Jens
Behöver jag göra hål i den röda regeln (bilden ovan) för att få in- och utblås? Eller räcker det med att ha en ingång ovanför regeln tvärsöver rummet?
Läste att för att förhindra att daggpunkten flyttas så måste det vara så pass bra cirkulation att temperaturen bakom stenullen inte blir för låg. Räcker det då att ha en glipa på regeln tvärsöver rummet? Eller måste jag se till att perforera den röda regeln på något sätt?
/Jens
Hej! Nu till helgen blir det byggstart!
Frågan är om pluggen håller?
Har räknat ut att den delen av taket som vilar på konsoler väger runt 80 kg. (se bild)
Pluggarna är dessa. http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397480-lattbetongplugg/ De håller för 30 kilo per plugg. Jag kommer att ha två i varje konsol. Totalt 120 kg. Dock står det står att:
"Vid långtidslast/permanent last multipliceras ovanstående lastvärden med reduceringsfaktorn 0,5."
Så 60 kg? Tänker jag rätt då?
Om det är så, kommer konsolerna att kunna bära upp taket då? Nu vilar ju ena sidan på reglar. Betyder det att den sidan drar bort hälften dvs 40 kg från konsolernas last?
Om det är så att den totala lasten konsolerna kommer att bära blir 40 kg, räcker det att konsolerna klarar 60 kg då? Eller vill man ha större säkerhetsmarginal? Tänk på att det är mycket porös lättbetong vi pratar om!
Eller tänker jag fel? Bör jag gå upp i dimension på pluggen?
/Jens
Frågan är om pluggen håller?
Har räknat ut att den delen av taket som vilar på konsoler väger runt 80 kg. (se bild)
Logga in
Skapa konto
Pluggarna är dessa. http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397480-lattbetongplugg/ De håller för 30 kilo per plugg. Jag kommer att ha två i varje konsol. Totalt 120 kg. Dock står det står att:
"Vid långtidslast/permanent last multipliceras ovanstående lastvärden med reduceringsfaktorn 0,5."
Så 60 kg? Tänker jag rätt då?
Om det är så, kommer konsolerna att kunna bära upp taket då? Nu vilar ju ena sidan på reglar. Betyder det att den sidan drar bort hälften dvs 40 kg från konsolernas last?
Om det är så att den totala lasten konsolerna kommer att bära blir 40 kg, räcker det att konsolerna klarar 60 kg då? Eller vill man ha större säkerhetsmarginal? Tänk på att det är mycket porös lättbetong vi pratar om!
Eller tänker jag fel? Bör jag gå upp i dimension på pluggen?
/Jens
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden