Hej!
Har skrivit här på forumet tidigare. Jag håller på att göra om mitt vardagsrum till en musikstudio och har som första steg klätt in väggen bakom mig med stenull och spalter. Har fått en hel del hjälp på detta forum och det tackar jag för!

Nu är nästa steg. Få upp stenull i taket. Jag får inte borra i taket då det går rör där så jag fäster konstruktionen på konsoler på väggarna. Här är planen:
3D-ritning av ett vardagsrum som omvandlas till en musikstudio med markerade ventilationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först en regel tvärsöver rummet på två konsoler samt en regel fastborrad i väggen.

3D-modell av ett vardagsrum under ombyggnad till musikstudio med träreglar i taket och synlig ventilation.
Skapa konto

Sen tvärgående reglar med samma bredd som stenullsskivorna. Jag fyller sedan utrymmet med stenull upp till tak. Stenullen vilar på snöre som jag spänner sicksack mellan reglarna.

3D-skitse af et vardagsrum omdannet til musikstudio med akustikbehandling og ventilationsspørgsmål.
Skapa konto

Till sist tyg under, som tillåter att ljudet passerar fritt in stenullen och absorberas.

3D-modell av ett vardagsrum under ombyggnad till musikstudio med synliga reglar och ventilation.
Skapa konto

Nu till problemet! Bygger jag på detta sätt så bygger jag in ventilationen. Lite frågor:
Räcker det att jag har en öppning i stenullen framför ventilationen för att den skall fungera? Eller måste jag även skapa en luftkanal ovanför stenullen så att luften kan cirkulera? Hur stort utrymme behöver ventilationen för att fungera?

Bilder på ventilationen:
Ventilationsöppning på vägg med synlig konsol och svart tyg undertill.
Skapa konto
Ventilation ovanför fönster i ett rum med ommålade väggar, tavellist och utsikt mot hus.
Skapa konto

/Jens

Eftersom det är någon form av tilluftsdon måste det räcka med öppningar i stenullen. Det måste finnas frånluftsdon någon annanstans i lägenheten. Om ditt hus är lika gammalt som det som ses genom fönstret, är det ett 50-talshus. Ventilationslösningarna var inte så sofistikerade då.

• Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Tack för svar! Då vet jag hur jag skall bygga.
Har en till fråga. Hur grova plugg behöver jag? Har kollat in dessa som vissa verkar rekommenderar för tunga laster:
http://essve.se/webcatalogue/infastning-gips-stenmaterial/397480-lattbetongplugg/

Det finns tre dimensioner på pluggen
10x55 mm med draglast på 30 kg
12x60 mm med draglast på 44 kg
14x75 mm med draglast på 87 kg

Väggarna består av 2 cm puts, sedan (mycket) porös lättbetong.

Konstruktionen kommer att väga 140-150 kg totalt. Tänker mig två skruv per konsol och fyra på regeln mot väggen. Blir det bra tror ni? Vilken plugg behöver jag?

Tänker mig dessa konsoler, de håller för 250 kg.
https://www.byggmax.se/förvaring/väggskenor-och-konsoler/konsol-habo-t-profil-metall-p7270090

Vill gärna överdimensionerna fästet så att det inte finns det minsta chans att konstruktionen ramlar ner. Jag skall ju sitta under den!

/Jens

Om hela konstruktionen väger 150 kg hamnar ju 75 kg på vardera regel. Den vertikala lasten på varje konsol blir bara 37,5 kg. Du kan lugnt använda de minsta pluggarna.

• Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Ok, tack igen!

En till fråga. Det kom hit några till lägenheten som skulle inspektera ventilationen. De gjorde det medans jag var på jobbet.

Jag tänkte att då måste jag kanske göra en tillräckligt stor lucka i konstruktionen framför ventilationen så att de kommer åt att inspektera och rengöra i framtiden. Eller hur stor yta behöver de? Räcker det så att de kan ta loss luckorna och titta in eller behöver de större yta, tex för att komma åt med skrymmande verktyg? Vet inte alls vad man brukar göra vid ventilationsinspektion.

Det verkar vara en ovanligt ambitiös fastighetsskötsel! Om man måste ta bort donen för rengöring får du bedöma hur stort utrymme som det kräver. Utgå från hur de är fastsatta.

• Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Nu har jag kollat under boxarna. Det är sex hål borrade rakt igenom väggen ut till utsidan. Det krävdes inga verktyg. Bara dra loss med handen. Det måste betyda att jag inte behöver göra en extra stor lucka där utan tillräckligt stor för att man skall kunna dra loss kåpan och titta in? Eller behöver de ens titta in i hålen? De kanske bara byter filtret under kåpan? Vad brukar man göra vid en sådan inspektion?
Väggmonterad enhet med sex runda hål och en löstagbar panel, ingen verktygsanvändning behövdes.
Skapa konto

Ventilationsbox med sex hål på en vägg över en svart mörkläggningsgardin.
Skapa konto

Jag tycker du har dragit rätt slutsatser. Sådana inspektioner måste vara rätt ovanliga.

• Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Ok tack!
En till fråga. Sista delen av bygget blir att bygga ljudabsorbenter i främre hörnen samt på sidorna bredvid mig. Det är ett element där framför fönstret som då kommer att bli täckt på framsidan och högra sidan. Sedan kommer taket på och stänger till där uppe. Funkar detta? Absorbenten som sitter framför elementet kommer att få hjul eller fötter så att det går att skjuta den åt sidan. Men kan den stå där permanent? Eller kommer den att blockera elementet så att det inte värmer rummet?

Lite bilder:
3D-rendering av ett rum med element, skrivbord, stol och gula ljudabsorbenter vid vägg och tak.
Skapa konto

Element utan sidoabsorbenten på plats. Allt det gula är absorbenter (stenull).

3D-modell av ett rum med ljudabsorbenter, ett fönster, element och kontorsstol vid ett skrivbord.
Skapa konto

Absorbenten på plats.

3D-modell av rum med gula ljudabsorbenter, element framför fönster och arbetsplats med skärm och högtalare.
Skapa konto

Klos an.

3D-modell av ett rum med gula ljudabsorbenter nära ett fönsterelement, skrivbord och stol mitt i rummet.
Skapa konto

Hela rummet, utan takabsorbenten.

Skulle detta funka, eller bygger jag in elementet med denna design?
/Jens

Lite sämre uppvärmningsfunktion får du nog. Hur mycket sämre den blir beror på elementets utformning. Elementet värmer dels genom strålningsvärme rakt ut i rummet, dels genom att luften passerar förbi. Är absorbenten flyttbar kan du väl prova dig fram.

Så här ser elementet ut:
Vit ribbat element under fönster utan synligt mellanrum för luftcirkulation vid golv eller tak.
Skapa konto

Om jag bygger ett mellanrum mellan absorbent och golv samt mellan absorbent och tak. Räcker det för att luften skall kunna cirkulera?

Eller skulle det funka med ett mellanrum på absorbentens högra sida, från golv upp till elementets höjd? Typ som en långsmal skåra där sidoabsorbenten och hörnabsorbenten möts? Tänker att luften då kan cirkulera sidledes så att säga. Eller skulle det funka?

/Jens

Jag tycker det borde vara enklare att göra absorbenten enkelt vridbar. Detta måste vara ett problem för några enstaka kalla vinterdagar. Så supereffektivt är det inte med den stora fönsterbänken alldeles ovanför.

• Gilla
JensHaglof och 1 till
  • Laddar…
Håller med justusandersson. Detta brukar inte vara ett problem. Vid kalla vinterdagar kan du rulla fram vingen lite grand alt. skaffa ett litet stödelement.

• Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Ok tack! :)
För att vara säker på att jag har förstått rätt. Jag kan alltså bygga in elementet på alla sidor utom en? Och absorbenten kan ligga klos an mot elementet? Det finns ingen risk för överhettning då?
/Jens

Den typen av element med kraftiga matarledningar, har en ganska låg temperatur på ytan. Någon risk för överhettning finns knappast så länge det rör sig om byggnadsmaterial.

• Gilla
JensHaglof
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.