Hej.
Har ett hus från 1967 med källare.
Tänkte ha klinker i källaren.
Nu är det plastmatta som är fyrkantiga rutor som utetrall. Dem sitter löst (som om klistret har släpp på dem). Undrar om det är asbest i klistret som dem har använt. Limmet är inte svart som jag har googlat mig fram. Betongen ser ut som vanlig betong. Jag har tagit lite bilder på olika ställen.

Den ena bilden är det är direkt klistrat mot betongen. Den andra bilden är mattan klistrad på plywoodskiva (tror att det är plywoodskiva).

Anledningen till att det är lite mörkt på skivan är att det har varit vatten på den.

Hur ska jag avgöra om det är asbest eller inte? Ytan som vi ska sätta klinkers på är stor.

• Fyrkantiga plastmattor på ett golv, en delvis bortlyft med synlig betongunderlag och misstänkt lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla skadade fyrkantiga plastmattor på betong och plywood med löst lim.
    Skapa konto
Vad menar du skulle innehålla asbest?
Ser ut som masonit på andra bilden.
Själva plastmattan är väl av plast?
Sen är det väl betong??

• Gilla
Raws89
  • Laddar…
Det kan vara asbest i själva fyllnaden i plastmattan vad jag vet. Ljusgrå fyllnad kan vara asbest.

Det ser ut som Korkoplast, en golvbeläggning med ett lager av äkta kork under plastlagret, under korken ett vitt plastlager. Den gjordes i rutor eller rektanglar som limmades på underlaget. De flesta såg ut enligt bild nedan men det fanns också en mera exklusiv variant med skuren kork som såg ut som din.
Korkoplast innehåller ingen asbest. .

Edit verkar som de tillverkas fortfarande.
https://sw.wicanders.com/se/home/productlist/cork/

Närbild av Korkoplast golvbeläggning med små bitar av kork synliga under ett genomskinligt plastlager.
Skapa konto

Redigerat:
Robblund Robblund skrev:
Vad menar du skulle innehålla asbest?
Ser ut som masonit på andra bilden.
Själva plastmattan är väl av plast?
Sen är det väl betong??
Jag undrar om det är limmet som innehåller asbesta

JanneJanne123
M Martin_355 skrev:
Jag undrar om det är limmet som innehåller asbesta
Skicka på analys om du är orolig, kostar 3-4 hundra och du får svar på några dagar.

• Gilla
maer031 och 2 till
  • Laddar…
Hej.

Tack för hjälpen. Skickade prov på matta lim och masonitskiva. Ingen asbest skönt nog.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.