6 089 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Asbest eller inte i källare från 1967, någon som har liknande matta?
Hej.
Har ett hus från 1967 med källare.
Tänkte ha klinker i källaren.
Nu är det plastmatta som är fyrkantiga rutor som utetrall. Dem sitter löst (som om klistret har släpp på dem). Undrar om det är asbest i klistret som dem har använt. Limmet är inte svart som jag har googlat mig fram. Betongen ser ut som vanlig betong. Jag har tagit lite bilder på olika ställen.
Den ena bilden är det är direkt klistrat mot betongen. Den andra bilden är mattan klistrad på plywoodskiva (tror att det är plywoodskiva).
Anledningen till att det är lite mörkt på skivan är att det har varit vatten på den.
Hur ska jag avgöra om det är asbest eller inte? Ytan som vi ska sätta klinkers på är stor.
Har ett hus från 1967 med källare.
Tänkte ha klinker i källaren.
Nu är det plastmatta som är fyrkantiga rutor som utetrall. Dem sitter löst (som om klistret har släpp på dem). Undrar om det är asbest i klistret som dem har använt. Limmet är inte svart som jag har googlat mig fram. Betongen ser ut som vanlig betong. Jag har tagit lite bilder på olika ställen.
Den ena bilden är det är direkt klistrat mot betongen. Den andra bilden är mattan klistrad på plywoodskiva (tror att det är plywoodskiva).
Anledningen till att det är lite mörkt på skivan är att det har varit vatten på den.
Hur ska jag avgöra om det är asbest eller inte? Ytan som vi ska sätta klinkers på är stor.
Det ser ut som Korkoplast, en golvbeläggning med ett lager av äkta kork under plastlagret, under korken ett vitt plastlager. Den gjordes i rutor eller rektanglar som limmades på underlaget. De flesta såg ut enligt bild nedan men det fanns också en mera exklusiv variant med skuren kork som såg ut som din.
Korkoplast innehåller ingen asbest. .
Edit verkar som de tillverkas fortfarande.
https://sw.wicanders.com/se/home/productlist/cork/
Korkoplast innehåller ingen asbest. .
Edit verkar som de tillverkas fortfarande.
https://sw.wicanders.com/se/home/productlist/cork/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej.
Tack för hjälpen. Skickade prov på matta lim och masonitskiva. Ingen asbest skönt nog.
Tack för hjälpen. Skickade prov på matta lim och masonitskiva. Ingen asbest skönt nog.
Klicka här för att svara