C
Jag har ett sommarhus med en gammal Contura Futura "kamin" den väger cirka 125 kg har det sagts mig...

Den har fallit för åldersstrecket/effektivitetstrecket...

Jag har golvåsar som är 34 x 120 avståndet mellan åsarna cc 600.

Hur tung kamin med skorsten kan jag ha? Vill ju ha "massa" för att lagra värme....

Andra tips för att kunna öka belastningen?

Nu svarar jag kanske inte på frågeställningen, men de flesta "lättare" kaminer är ju mest täljsten för utseendets skull ... Du bör upp på ganska mycket sten för att det ska göra någon skillnad, och när du tagit reda på vad det kostar att förstärka (vad som låter som ett ganska klent) golv, och bygga en riktig kamin tror jag du kommer ångra dig ..

Hur stor är stugan, och hur ofta är du där? En modern spiskasett värmer ju snabbt upp en mindre stuga....

C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nu svarar jag kanske inte på frågeställningen, men de flesta "lättare" kaminer är ju mest täljsten för utseendets skull ... Du bör upp på ganska mycket sten för att det ska göra någon skillnad, och när du tagit reda på vad det kostar att förstärka (vad som låter som ett ganska klent) golv, och bygga en riktig kamin tror jag du kommer ångra dig ..

Hur stor är stugan, och hur ofta är du där? En modern spiskasett värmer ju snabbt upp en mindre stuga....
Stugan är på 45m2 totalt,rummet där kaminen skall st¨är 17m2,vill ha kaminen för att det är mysigt o en lisa för själen att sitta o se in i elden och vill samtidigt att den skall hålla värmen länge...Ingen el på ön...

C
[länk]

Tja, den där väger 1,6 ton...
Jag tror inte man ställer den på ett bjälklag....
Nja det där verkar vara overkill....

C carra skrev:
Nja det där verkar vara overkill....
50 % av värmen kvar efter 18 timmar låter inte så överdrivet, tycker jag?

C
50 % av värmen kvar efter 18 timmar låter inte så överdrivet, tycker jag?
Overkillet var den tunga spisen...

Hålla värme länge = mycket sten = tungt...

Det går inte att få något lätt som håller värme, så enkelt är det ..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.