Separett toalett med markerade borrställen och installerad fläkt, förberedd för avluftning och urindragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har köpt en enkel separett till min lilla sommarstuga. Den är förberedd för installation av dels en avluftning via fläkt ut genom bakre delen av toan genom fasaden (trä) samt för urin via botten på toan. Tyvärr så kan jag inte använda den konformade upphöjningen i botten då avloppet som jag ska installera toan över ligger ca 15 cm längre bak. Jag måste alltså borra ett hål i plasten där det inte är tänkt att borras. Jag har provborrat i lite plastgrejor med den borr jag köpt som kan ställas in till det mått som behövs, men plasten spricker alltid i ett stjärnmönster runt borrhålet. Det är möjligt att sanitetsplasten inte beter sig så, men jag har ju bara ”one shot”. Några tips hur jag ska undvika det? Finns det ”skärolja” för borrning i plast? Eller räcker det med spänningen av att t ex täcka området med silvertejp innan borrningen? Tacksam för tips från er som gjort något liknande.

Hur stort hål pratar vi om?
Det finns träborr med spets som är bättre än metallborr att borra i plast.
181419.jpg
Använd ett sådant och tryck inte för hårt.
Jula har upp till 12 mm. Om nu hålet skall bli större kan du fila med en rundfil.

Justerbara borrar är ytterst sällan bra till något överhuvudtaget ...

Stort hål, så funkar hålsåg bra på plast...

Hålsåg funkar bäst till plast om man skall borra stort hål, dom ställbara funkar i gips och trä

Du kan använda stegborr

hozan-verktyg-brotsch-med-grepp-k-444-4962772044445-0-l.jpg

En annan lösning ör att ställa muggen på en liten upphöjning. Så att du får plats för ett par avloppsböjar under.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.