richardtenggren
Hej,

Blev en otroligt dålig rubrik, men kom inte på någon mer passande...eller beskrivande.

Konstruktionen kommer bli följande, det mörkgrå är snittat.
Schematisk illustration av väggsektion med isolering, vindduk och fönsterbleck i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderingen gäller 145x45 regeln som kommer bära upp fönstret, för att placera fönstret i liv med fasadskivorna, Isover Fasadskiva 30 100 mm.120x45 regeln är befintlig stomme.

När jag ritade detta hade jag glömt bort vindduken som kommer sitta mellan de yttre lagren av isolering enligt Isovers instruktion, normalt så viker man ju in vindduken i hålet i stommen där fönstret sitter, men i detta fall kommer ju vindduken ligga innanför stommens hål. Jag kan ju byts ut 145:an mot en 45x45 och en 120x45 som jag klyver till rätt mått och monterar efter att vindduken är på plats. Eller klär jag in 145:an med vindduk? Hur gör jag?

Notering: för att undvika kommentar, så är 145:an på bilden är 157 mm, tänkte först klyva en 170x45, men väljer nog att köra på pallningsbrickor för att samtidigt bryta köldbryggan.

Hoppas det blev förståeligt!

Redigerat:
richardtenggren
Tänkt lite mer på detta, blir nog att köra en 45a och sedan en klyvd 120 mm, blir så mycket lättare att montera vindduken då när allt är i samma nivå. Så monterar man reglarna som huserar fönstren efteråt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.