Hej!
Jag har en större spricka (rätt lång och ca 1-3 mm bred) på ytterväggs insida (väggen består av putsade betongblock eller tegel tror jag) och och har fått tips om att använda "elastiskt spackel". Tyvärr inget mer uttömmande än så ("använd elastiskt spackel" stod det på en lapp). Jag undrar vad som avses? Är det vanlig mjukfog (som klarar större sprickor) eller talar vi om något helt annat här? Det är inomhus och således behövs inget som ska tåla väta/fukt.
Tanken är att jag ska fixa sprickan på något sätt och sedan limma upp en renoveringsduk ovanpå och därefter måla.
Tacksam för klargörande
- trevlig helg!
Jag har en större spricka (rätt lång och ca 1-3 mm bred) på ytterväggs insida (väggen består av putsade betongblock eller tegel tror jag) och och har fått tips om att använda "elastiskt spackel". Tyvärr inget mer uttömmande än så ("använd elastiskt spackel" stod det på en lapp). Jag undrar vad som avses? Är det vanlig mjukfog (som klarar större sprickor) eller talar vi om något helt annat här? Det är inomhus och således behövs inget som ska tåla väta/fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att jag ska fixa sprickan på något sätt och sedan limma upp en renoveringsduk ovanpå och därefter måla.
Tacksam för klargörande
- trevlig helg!
Redigerat:
Jag har med stor framgång fixat sprickor genom att skrapa ut sprickan med en färgskrapa och sedan fylla springan med Tec7.
Går bra att spackla och slipa om det skulle behövas.
Går bra att spackla och slipa om det skulle behövas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "färgskrapa"
Panelskrapa Speedheater
För släta ytor
329 kr inkl moms
Läs mer
Behöver man ens fixa sprickan om du ska ha duk? Viktigaste är väl att ta reda på om väggen rör sig, för då kommer duken så småningom också spricka...
Vanligt spackel, men akrylbaserat då antar jag? Annars riskerar ju sprickorna att dyka upp på nytt pga rörelser i huskroppen.
Tec7 var ett bra tips, men kanske lite overkill då jag inte ska använda det utomhus. Jag har en del akrylfog/latexfog hemma som kanske funkar för ändamålet? Eller är jag fel ute? Jag vill nämligen helst använda mig av sånt jag redan har hemma istället för att köpa på mig nytt som jag kanske inte använder upp som då blir dåligt/gammalt
Tec7 var ett bra tips, men kanske lite overkill då jag inte ska använda det utomhus. Jag har en del akrylfog/latexfog hemma som kanske funkar för ändamålet? Eller är jag fel ute? Jag vill nämligen helst använda mig av sånt jag redan har hemma istället för att köpa på mig nytt som jag kanske inte använder upp som då blir dåligt/gammalt
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Ja, väggen rör ju på sig lite, annars hade den inte spruckit. Därför behövs ju något lagnings-/fyllnadsmaterial som tål rörelse.Solvskaftet skrev:
Min fråga gäller vad jag ska ha som fyllnadsmaterial: mjukfog/akrylfog eller annat? Och tiotusenkronorsfrågan: "vad menas med elastiskt spackel" - det är ju vad jag vill ha svar på
Jag har använt byggfog där jag har behövt en mer elastisk fog och när det är större hålrum som ska fyllas ut.
Latex/akryl/målarfog har en tendens att spricka/släppa beroende på kvalité/pris är min erfarenhet.
Är det så att putsen har släppt? Låter det ihåligt om du knackar runt sprickan jämfört med andra ställen?
Latex/akryl/målarfog har en tendens att spricka/släppa beroende på kvalité/pris är min erfarenhet.
Är det så att putsen har släppt? Låter det ihåligt om du knackar runt sprickan jämfört med andra ställen?
HeA Anders1967 skrev:Ja, väggen rör ju på sig lite, annars hade den inte spruckit. Därför behövs ju något lagnings-/fyllnadsmaterial som tål rörelse.
Min fråga gäller vad jag ska ha som fyllnadsmaterial: mjukfog/akrylfog eller annat? Och tiotusenkronorsfrågan: "vad menas med elastiskt spackel" - det är ju vad jag vill ha svar på![]()
Solvskaftet skrev:
Jag har använt byggfog där jag har behövt en mer elastisk fog och när det är större hålrum som ska fyllas ut.
Putsen har släppt lite precis kring sprickan så jag ska skrapa bort/gröpa ur för att fylla upp. Byggfog verkar vettigt!
Klicka här för att svara