Hej!

Nu kommer jag med natriumsilikatfrågor igen.

Jag har bara hittat en produkt på marknaden. Nitors vattenglas, 1 liter, "Vattenglas Natron artnr. 203067". Det har 57% vatten och 29% silikathalt. Vad kan de övriga 14% tänkas bestå av?
Jag är tveksam till denna produkt. Av vad jag har förstått skall nämligen vattenglas ha sirapsliknande form.

Idag fick jag svar från Nitor:

Citat: Produkten består av vatten och natriummetalsilikat. Konsistens/viskositet framgår inte ur säkerhetsdatabladet. Det är en trögflytande vätska, tyngre än vatten men inte lika "elastisk" som sirap.

Inget bäst-före-datum. Det är en oorganisk produkt så det sker inget så länge förpackningen är tät.
Torktid minst 12 timmar.

Är detta bra vattenglas? Jag hade som sagt nämligen för mig att det skulle vara mycket tjockare, men jag har å andra sidan aldrig lekt med natriumsilikat.

---

Jag var annars ute efter en så trögflytande vattenglas som möjligt, helst pulveriserat. Finns det ens? Vart?

Vad kostar det? Jag antar att hållbarhetstiden är evig på den också?

Hur lång är FULL härdningstid som totalt? Tills det är hårt som sten alltså.

---

Här kommer jag förresten med ett gäng påståenden om Vattenglas.
Vilka stämmer, vilka stämmer inte?

STENHÅRD, slitstark yta

Ogiftig

Ej glänsande

Ej gulnande (tidsbeständig)

UV-beständigt

Vattenglas går inte hårt åt papper och skrivarbläck

Man kan "konservera" papper med vattenglas

Tack!

Linnea

Vart köper i ert trögflytande natriumsilikat?

P
Sett att vid använding skall det spädas 1:1 med vatten.

Till skillnad från silikatprimer så innehåller vattenglas (dvs ena delen i ”riktig” silikatfärgsmålningsteknik) ingen akrylatdispersion.

Innehållet av akrylatdispersion i silikatprimer verkar vara lite (2,5-10%) i silikatprimer. Men vill man vara helt på den ogiftiga sidan samt vara säker på att fukt kan vandra obehindrad så kan man inte använda silikatprimer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.