Tänkte dela med mig av helgens projekt: 50 meter staket på två dagar.
-70x70 tryckta stolpar 800mm höga 27kr/m
-750mm jordankare från Jula 40kr/st
-M10 franska skruv med bricka 99kr/kg
-Slanor vitgrundade 21x120 12kr/m
-Trallskruv
Lördagsmorgonen började med att göra hål eller "förborra" lite för jordankarna.
Det är mycket sten i backen så förborrningen var ett måste, annars hade jag fått stå med spett i en vecka och ändå fått snea stolpar..
Kapa stolpar och lägga ut vid hålen.
Jag var orolig för inkommande el/fiber så jag valde att kapa vissa jordankare till 400mm för att undvika problem.
Återfylla lite där hålen blev lite väl vida, banka ner stolpen och skruva fast. Såpa och förborrning för att skruven skulle gå lätt i.
Blev hyggligt rakt på de flesta ställen även om vissa stolpar vred sig. Stolparna närmast i bilden nedan kommer snart få stryka på foten då det ska bli carport där.
Rikta stolpar och slanor lite med vattenpass, sen skruva och kapa där det behövdes.
Grundade stolparna med oljeakrylat grundfärg eller vad det heter trots att jag vet att de bör torka ett år. Har både färska och tvååriga stolpar så jag ser detta som ett experiment som andra kan lära sig av. Om nått år vet jag om det kommer flagna eller inte. Täckfärg blir Testvinnaren i Folksams färgtest: Biltema
Täckmålning blir nästa helg..
Resultatet blev bra, både med tanke på önskad funktion, tidsåtgång och pris. Det blir tvådelad grind i öppningen. Mer om den nästa gång.
Tack för ett bra forum!
-70x70 tryckta stolpar 800mm höga 27kr/m
-750mm jordankare från Jula 40kr/st
-M10 franska skruv med bricka 99kr/kg
-Slanor vitgrundade 21x120 12kr/m
-Trallskruv
Lördagsmorgonen började med att göra hål eller "förborra" lite för jordankarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mycket sten i backen så förborrningen var ett måste, annars hade jag fått stå med spett i en vecka och ändå fått snea stolpar..
Logga in
Skapa konto
Kapa stolpar och lägga ut vid hålen.
Logga in
Skapa konto
Jag var orolig för inkommande el/fiber så jag valde att kapa vissa jordankare till 400mm för att undvika problem.
Logga in
Skapa konto
Återfylla lite där hålen blev lite väl vida, banka ner stolpen och skruva fast. Såpa och förborrning för att skruven skulle gå lätt i.
Logga in
Skapa konto
Blev hyggligt rakt på de flesta ställen även om vissa stolpar vred sig. Stolparna närmast i bilden nedan kommer snart få stryka på foten då det ska bli carport där.
Logga in
Skapa konto
Rikta stolpar och slanor lite med vattenpass, sen skruva och kapa där det behövdes.
Logga in
Skapa konto
Grundade stolparna med oljeakrylat grundfärg eller vad det heter trots att jag vet att de bör torka ett år. Har både färska och tvååriga stolpar så jag ser detta som ett experiment som andra kan lära sig av. Om nått år vet jag om det kommer flagna eller inte. Täckfärg blir Testvinnaren i Folksams färgtest: Biltema
Resultatet blev bra, både med tanke på önskad funktion, tidsåtgång och pris. Det blir tvådelad grind i öppningen. Mer om den nästa gång.
Tack för ett bra forum!
Produkter som diskuteras: "Trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Funderar på ett liknande staket, 120meter med ojämn mark.
Lodar man in ”slanorna” eller mäts dessa in med samma mått från exp stolpens topp?
Vilket blir bäst att göra?
Tänker bara göra hål med ett spett (gammal åkermark) och fylla upp med singel när stolpen är på plats.
Lodar man in ”slanorna” eller mäts dessa in med samma mått från exp stolpens topp?
Vilket blir bäst att göra?
Tänker bara göra hål med ett spett (gammal åkermark) och fylla upp med singel när stolpen är på plats.
Jag vägde in slanorna som är mot vägen med vattenpass, men alla staketremsor som går in mot tomten är inte lodade. Dom blev vad dom blev när jag passade in dem mot remsorna som går parallellt med vägen. Svag uppförsbacke mot huset.B byggarebo2 skrev:
Personligen tycker jag inte det ser fel ut när slanorna följer marken. Man kan bildgoogla lite för att få lite inspiration. I ditt fall kanske det är enklast att använda en passbit mellan mark och första slanan? Sen passbit mellan första och andra slanan, sen kapa stolparna i efterhand.
Sen kan jag meddela att de blöta stolparna gav en svag missfärgning på grundfärgen på några ställen, men jag har inte märkt av att det flagnat eller liknande. Täckmålning blir först i vår. Bifogar ett par bilder på halvfärdig grind där man bland annat kan se där det blivit lite grönt på en stolpe.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Dina grindstolpar tror jag att du behöver stötta om du inte vill ha lutande stolpar redan efter vintern. Enklaste sättet är att ha en fot som grinden står på i stängt läge (och bara ha öppet när du går igenom), annars behöver du avsevärd förstärkning och stagning.
Helt korrekt. Den lilla grinden har klarat sig fint då det är ett par meter staket som håller emot, men den stora fick ett stöd (vet inte vad det heter, men det är en skjutbar, galvad stålpinne som i sin tur vilar på en sten. Ska se om jag inte kan fota lite när jag kommer hem) Stora grinden öppnas bara när man behöver backa in med bil etc, medan lilla används dagligdags.ylven skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden