Hej
Tänker lägga spårade golvspånskivor 22 mm för golvvärme i gammalt hus (träbjälklag med cc 55-ish).
Vill säkra upp stabiliteten och tänker kortla.
Har dock 15 mm bygghöjds-mån över så funderar på om jag kan uppnå samma stabilitet med att lägga plywood 15 mm (istället för att kortla)
Är plywood ok som undergolv om man lägger spårade golvspånskivor över ?

Det är helt OK med plywood under spånskivan. Däremot funderar jag på vad som är rätt strategi för dig. Huvudproblemet i äldre hus (de behöver inte vara särskilt gamla iofs) är ofta att golvbjälkarna har för lång spännvidd för att få en acceptabel svikt. Det kan hända att du bör satsa på att skruvlimma både plywood och spånskiva. Vilken spännvidd har bjälkarna och vilka är dess dimensioner? Kortlingar löser en del problem men långt ifrån alla.

J justusandersson skrev:
Det är helt OK med plywood under spånskivan. Däremot funderar jag på vad som är rätt strategi för dig. Huvudproblemet i äldre hus (de behöver inte vara särskilt gamla iofs) är ofta att golvbjälkarna har för lång spännvidd för att få en acceptabel svikt. Det kan hända att du bör satsa på att skruvlimma både plywood och spånskiva. Vilken spännvidd har bjälkarna och vilka är dess dimensioner? Kortlingar löser en del problem men långt ifrån alla.
Spännvidden är 6 meter som längst, och bjälkarnas dimensioner 3x9 tum, så det känns stabilt åtminstone, så jag nöjer mig med att lägga plywood för att lösa stabilitet/svikt mellan bjälkarna, sen skippar jag kortlingar.

6 meter är alldeles för lång spännvidd även för 3x9 tum. Både med avseende på nedböjning och svikt. Jag ska försöka svara dig lite utförligare senare under dagen.

Man bör ha klart för sig att normerna har förändrats över tiden, inte minst när det gäller golvbjälklag i trä. Det som var OK på 30-talet är inte OK idag. Som jag ser det är det ingen tvekan om att dagens krav bättre motsvarar verkligheten än äldre.

Jag skulle satsa på att skruva och limma 30 mm konstruktionsplywood (maxdimensionen) på golvbjälkarna. K-plywood är betydligt styvare än spånskiva och fördelar punktlaster bättre över en större yta. Nackdelen (förutom att det blir dyrare) är att du måste lägga in reglar på tvären mellan golvbjälkarna som du kan limma och skruva även de längsgående skarvarna i. Dessa skruvreglar, en sorts minikortlingar, behöver inte ha samma höjd som golvbjälkarna. Det räcker med 45x70 mm.

• Gilla
Novisen10 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.