Håller på med en källarrenovering där jag bilat och grävt ut delar av källaren. Har velat fram och tillbaka huruvida jag ska lägga in åldersbeständig plast mellan det nedersta o det näst nedersta cellplastlagret. Vi har konstaterat höga halter radon och har sedan tidigare radonsug installerad. ”Experter” jag pratat med har haft delade meningar om plast gör varken till eller från... jag gör ju dessutom inte hela källaren.
Utlagd åldersbeständig plast och radonslang på källargolvet som förberedelse för isolering, med ojämna väggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som synes bestämde jag mig ändå för att lägga in plast nu när jag började med isoleringen. Men känns som det ändå blir ”sådär”, svårt att få tejpen att fästa ordentligt mot de ojämna väggarna. Har ingen lust att putsa väggen enbart för att få något för tejpen att fästa på.
Källarrenovering med nylagt plastskikt ovanpå cellplastisolering och radonslang i makadam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur hade ni gjort, kämpat vidare o fått det så bra som möjligt eller plockat bort den o struntat i den helt? Kan den rent av vara en risk med tanke på fukt o kondens i ett gammalt hus byggt helt utan plast från början (-65)?

Radonslang är givetvis nerlagd i makadamen.

Plasten hindrar den gjutna plattan att torka ut nedåt, då återstår för vatten i ångfas att röra sig uppåt vilket är ovälkommet då tiden för uttorkning gör att du måste vänta länge med att ytbelägga.
Och som radonspärr är plasten värdelös!

Needas Needas skrev:
Plasten hindrar den gjutna plattan att torka ut nedåt, då återstår för vatten i ångfas att röra sig uppåt vilket är ovälkommet då tiden för uttorkning gör att du måste vänta länge med att ytbelägga.
Och som radonspärr är plasten värdelös!
Tack för input! På vilket sätt menar du att plasten är värdelös som radonspärr? (Tilläggas bör att det är markradon det avser) P g a att det inte blir tätt mot väggarna? Flera byggare jag pratat med tycker ju att det är en bra idé.

Redigerat:
O one- skrev:
Tack för input! På vilket sätt menar du att plasten är värdelös som radonspärr? P g a att det inte blir tätt mot väggarna? Flera byggare jag pratat med tycker ju att det är en bra idé.
Svårt att få absolut tätt överallt, Polyeten är inte heller gastät vilket krävs för att stoppa radon.
Är du ute efter en åtgärd mot radon så titta på produkter framtagna för ändamålet exempelvis radonmembran.
Jag har träffat många byggare som utför åtgärder som dom själv inte har en aning om varför dom gör egentligen.

Needas Needas skrev:
Svårt att få absolut tätt överallt, Polyeten är inte heller gastät vilket krävs för att stoppa radon.
Är du ute efter en åtgärd mot radon så titta på produkter framtagna för ändamålet exempelvis radonmembran.
Jag har träffat många byggare som utför åtgärder som dom själv inte har en aning om varför dom gör egentligen.
Så som du ser på det kan jag lika gärna skippa plasten:)?

Vill gärna få det så ”rätt” som möjligt, inte så sugen på att riva bort plattan en gång till för att göra om...:sweat:

O one- skrev:
Så som du ser på det kan jag lika gärna skippa plasten:)?

Vill gärna få det så ”rätt” som möjligt, inte så sugen på att riva bort plattan en gång till för att göra om...:sweat:
Jag hade skippat plasten!
https://www.husgrunder.com
Sidan jag länkade är väldigt informativ och kan nog hjälpa dig i dina beslut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.