Ibland läser man inlägg med påståenden som låter vettiga men kan visa sig vara en myt.
Ett påstående är att inte använda impregnerat virke till syllar då virket kan avge obehagliga lukter liknande mögel.

Försöker man hitta information så verkar problemet med lukt bero på hur man impregnerade virke förr, vilket förklarar att många har problem med hus byggda på 70-talet.
Från http://www.eurofins.se/tjanster/inomhusmiljo/ex-pa-skadeproblem/lukt-fran-impregnering.aspx

"...Exempel på klorfenolinnehållande preparat är kp-cuprinol och serverex teknisk. Kp cuprinol användes för tryckimpregnering av trä och servarex teknisk användes som blånadsskydd för nysågat virke. Dessa och andra liknande preparat slutade användas i Sverige i slutet av 1970-talet. Luktproblem från impregnerade syllar dyker därför oftast upp i hus byggda på 70-talet."

Men idag är det väl andra kemikalier som används? Och problemet med lukt borde vara löst?

Från http://www.traskydd.com/1.0.2.0/110/download_302.php

"...Dagens NTR-klassade impregneringsmedel orsakar inte osanitära dofter om NTR-trät byggs in i grunder. I en del fall har man påträffat en speciell lukt från ett träskyddsmedel som i mindre utsträckning användes i slutet av 1970-talet. Det medlet innehöll pentaklorfenoler och förbjöds redan i slutet av sjuttiotalet."

Varför man skall ha tryckt virke i syllen överhuvudtaget är en annan fråga, men det kanske är dumt att skrämma upp de som funderar på det eller redan har det i ett relativt nyuppförd byggnad.

Är det en myt att dagens impregnerade virke skall ge de samma luktproblem som hus från 70-talet?

För min del så räcker det med att lukta på tryckt virke för att anse att det inte är bra att bygga in det i en konstruktion som syll, golvregelverk eller väggar.

Visst lukten avtar efter några år, och när det torkat ordentligt. Men om det få finns risk för fukt så... Å andra sidan är man fel ute om det är risk för fukt i syllen.

Klart att dagens välplastade väggar och golv tar bort en del av risken.

Är det verkligen någon lukt?

pbengtsson skrev:
Men idag är det väl andra kemikalier som används? Och problemet med lukt borde vara löst?
Nu tog det väl ett antal år trots massproduktion med impregnerade sylar att upptäcka problemen på 70-talet. Vi kommer garanterat upptäcka problem med dagens byggmetoder i framtiden.

Tror också att dagens byggmetoder kommer ifrågasättas.
Men att låta "myter" leva kvar för ju inte utvecklingen framåt.
Det som är lite roligt inom bygg är att det finns en massa påståenden kring hur saker skall vara utan att någon ifrågasätter om påståendena stämmer, det finns ju en risk att man träffar på någon som vill visa sig mer erfaren inom bygg bara för att man kan påtala saker och ting utan att förstå varför.

Frågan är väl också varför bygga in kemikalier i huset till ingen nytta. Det medför ju bara risker i framtiden och onödig miljöpåverkan i produktionen.
I stort sett alla hus är byggda utan impregnerad syll och det är inget problem.

Visst luktat nytt tryckt virke , men inte i närheten av vad det luktar i 70-tals husen, som en del inte är beboliga utan kraftigt forcerad ventilation.

Ursäkta att jag bumpar en jättegammal tråd.

Är det något som förändrats på senaste år, eller är det fortfarande så att man av gammal vana (70-talsproblemet) eller för säkerhets skull inte rekommenderar tryckta nya syllar?

Finns det egentligen några bevis för att det är ett problem med nytt tryckt virke?

Nyare har ju inte samma gift. Men en tryckt modern syll med syllisolering under borde inte vara problem tycker jag. Man kör ju ändå oftast plast på insidan

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
E Edvuld skrev:
Ursäkta att jag bumpar en jättegammal tråd.

Är det något som förändrats på senaste år, eller är det fortfarande så att man av gammal vana (70-talsproblemet) eller för säkerhets skull inte rekommenderar tryckta nya syllar?

Finns det egentligen några bevis för att det är ett problem med nytt tryckt virke?
Tryckt syll med syllpapp är säkert inget problem, det är kontakten med betongen som är problemet.
Frågan är ju, av vilken anledning skulle man vilja ha en tryckt syll?

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Träguiden/Svensk Trä rekommenderar det i sina byggbeskrivningar.

För min egen del så är ca 6m syll bytt för några år sedan av en tidigare ägare, till tryckimpregnerad sådan.
Det ser bara ut som att det ligger mineralull under den, mot källarväggen, men jag har inte kollat så noga ännu.

Besiktningsmannen anmärkte på tryckta syllar.

Så det är därför jag funderar på om man ska lägga jobbet att byta igen, innan jag försöker räta upp mitt källartak.

Mineralull under låter lite märkligt. Däremot skulle den tryckta vara ok om den har syllpapp eller syllisolering. Mineralull däremot är bara fel om det ligger mellan

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Vad anmärkte besiktningsmannen på mer specifikt?
Hållfasthetsklass?
För själva impregneringen görs idag i konsumentprodukter med kopparsalter som vad jag läst anses ofarliga rent hälsomässigt även inomhus.
Det är 40 år sedan pentaklorfenol (som gav elak lukt) förbjöds och nu även CCA.
så...
Onödigt, men knappast farligt eller något att anmärka på.

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Vad anmärkte besiktningsmannen på mer specifikt?
Hållfasthetsklass?
För själva impregneringen görs idag i konsumentprodukter med kopparsalter som vad jag läst anses ofarliga rent hälsomässigt även inomhus.
Det är 40 år sedan pentaklorfenol (som gav elak lukt) förbjöds och nu även CCA.
så...
Onödigt, men knappast farligt eller något att anmärka på.
Anmärkningen var enligt följande:

Källare:
Avvikande doft i utrymmet, se 1.
Tryckimpregnerat/bestruket virke med rötskyddsvätska i konstruktionsdelar.
Mikrobiell påväxt på konstruktionsdelar.
Tecken på fuktinträngning i vägg och golv.

1. För att förstå orsaken till och omfattningen av den avvikande doften/skadan rekommenderas en fortsatt teknisk utredning. Info: Tryckimpregnerat/Bestruket virke i krypgrund kan avge frän doft som kan sprida sig in i boende del.

Själv tycker jag inte att det luktar speciellt mycket. Jag har kört avfuktare på sommaren och har uppvärmt till ca 14grader på vintern nu under det senaste året sedan jag köpte huset.

Ser inte heller någon "aktiv" påväxt.

Då är heller inte syllen något att bry sig om. Det viktigaste är ju att det är torrt

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Det brukar ju kunna lukta källare om det är lite svalt och fuktigt. Då det finns mikrobiell påväxt (=mögel?) så är det ju mest troligt den som luktar. Syllen i sig behöver inte lukta. Dock har ju trä och andra organiska mtrl en förmåga att "ta upp" lukt, som gör att t ex mattor, dynor, kuddar, textilier etc brukar lukta "sommarstuga" (kallställd). Så efter ett tag med mögeldoft kanske det inte går att särskilja ursprunget, då syllen kanske har tagit åt sig lukten.

Om det inte är mögel utan bara vanlig lite sunkig lukt pga fukt så brukar värme och ev lite extra ventilation kunna ta bort lukten.

• Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.