32 152 läst ·
63 svar
32k läst
63 svar
Hjälp! Elfa i lättbetong - Bästa tillvägagångssättet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en lättbetongvägg där jag ska sätta upp ett ELFA-system.
Vilken plugg är bäst?
Fischer GB10
Fischer Duo Max
Vilken är bäst för lättbetong tror ni?
Kan jag limma fast pluggarna för extra styrka?
Funderar även på om jag gjorde fel i att ha en hel skena. Borde jag ha delat upp den i två skenor? Tror ni jag klarar såga av skenan och sedan köpa till kortare för de nedersta två hyllorna med en ny bärlist? Detta borde väll direkt dubbla vikten på systemet?
Sen är det otydligt i guiden; https://img.bygghemma.se/pfiles/elfa-laster-och-vikter__da89666e-5e99-4ef6-8cfa-6bb1e3c55f51.pdf
Är det 85kg per skena? Per 90cm system? Per list? Klarar systemet mer last med 60cm cc?
Blir helt snurrig, vill att hyllorna håller för rejäla tyngder.
Duo-max är en utmärkt fästanordning men då den är avsedd för skivmaterial är den högst olämplig i din solida lättbetongvägg.
GB10 har jag bara använt vid ett tillfälle, men där räddade den mig faktiskt i en osedvanligt porös och jobbig vägg - kan tänka mig att den skulle passa bra även för dig. ”Vingarna” på pluggen som alltså själva skär in i materialet när man slår in pluggen är dock rätt rejäla, så det vill till att lättbetongen är ganska mjuk.
När du pratar om skenan - menar du då den horisontella upphängningsskenan i överkant av konstruktionen?
GB10 har jag bara använt vid ett tillfälle, men där räddade den mig faktiskt i en osedvanligt porös och jobbig vägg - kan tänka mig att den skulle passa bra även för dig. ”Vingarna” på pluggen som alltså själva skär in i materialet när man slår in pluggen är dock rätt rejäla, så det vill till att lättbetongen är ganska mjuk.
När du pratar om skenan - menar du då den horisontella upphängningsskenan i överkant av konstruktionen?
N Nyrostad skrev:Duo-max är en utmärkt fästanordning men då den är avsedd för skivmaterial är den högst olämplig i din solida lättbetongvägg.
Precis, dem horisontella skenan. Känns ju dumt att Beijer sålde på mig duo max då
En massa M6 maskinskruv borde klara mycket skjuv last.
"TURBO-plugg FTP för lättbetong- Metall.
Fischer Turbo plugg tillverkas i två utföranden nylon (FTP K) och metall (FTP M).
I båda versionerna så är det en expansionsfri infästning i lättbetong.
Den är utvändig gängad i båda versionerna. Vid monteringen skär Turbo en gänga i lättbetongen och skruvas in tills kragen ligger jäms med underlaget.
Metall Turbon (FTP M) är förberedd med metrisk gänga.
Används med fördel i tunna lättbetongblock och nära kant.
Borr Ø mm: 8
Plugg längd: 50
Skruv Ø mm: M 6"
Fischer Turbo plugg tillverkas i två utföranden nylon (FTP K) och metall (FTP M).
Den är utvändig gängad i båda versionerna. Vid monteringen skär Turbo en gänga i lättbetongen och skruvas in tills kragen ligger jäms med underlaget.
Produkter som diskuteras: "maskinskruv"
Maskinskruv
Maskinskruvar är skruvar som är särskilt avsedda att användas med kraftverktyg som skruvdragare, vilket gör dem till ett effektivt val för många olika material och tillämpningar. Dessa skruvar har ofta robusta gängor som är utformade för
Läs mer
Jag har skruvat fast en del grejer i lättbetong, betong etc. Brukar använda byggmax nylonpluggar, men lagom stor skruv. 8mm plugg och typ 8mm 45mm skruv håller fint. Viktigt att ha en bra betongborr för att få ett fint hål.
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/plugg-och-expander/nylonplugg-p24649
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/plugg-och-expander/nylonplugg-p24649
Produkter som diskuteras: "Universalplugg"
Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Här finns lite tips och fakta om vad olika infästningar klarar,
http://tipsattgora.eu/handbok i infästning.pdf
http://tipsattgora.eu/handbok i infästning.pdf
Vet inte om jag får den genom hålet i skenan. Kanske får borra det? Vad håller bäst? Turbo FTP eller pluggen?R RapidSledge skrev:En massa M6 maskinskruv borde klara mycket skjuv last.
Produkter som diskuteras: "lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Förutsatt att du borrar rakt in i väggen så..M maximm skrev:
Håller nog plugg eller turbo lika bra då det som avgör är diametern på skruven/bulten och hur många det är.
Det man vill undvika är att plugg eller vad man nu väljer kan jobba sig utåt. Fördelen med turbo är att den är spänningslös.
Nackdelen är att alla turbo pluggarna måste sitta på en rak linje för att du skall hitta gängorna. Plastpluggarna tillåter nog lite mer spel.
Köp skruv/bult av bra kvalitet.
#5 skrev "Viktigt att ha en bra betongborr för att få ett fint hål." - bra borrmaskin hjälper också. Samt att blåsa/borsta ur hålet.
Är vi säkra på att det är lättbetong/siporex vi pratar om, den vita el blåa som man kan smula sönder med fingrarna, eller rita en hopphage på asfalten med ??
Det har här på forumet förekommit att man kallat betonghålsten/gråsuggor för lättbetong, vilket det förvisso är, men det är helt olika saker att fästa i.
Det har här på forumet förekommit att man kallat betonghålsten/gråsuggor för lättbetong, vilket det förvisso är, men det är helt olika saker att fästa i.