K
Hejsan! Håller på med renovering och har en fråga. Tänkte sänka mitt tak i sovrummet för att få dit inbyggda spotlights. Har idag gamla fula spånskivor som är spacklade och det ser inte super bra ut. Jag tänkte, istället för att lägga energi på att fixa upp det befintliga innertaket så vill jag regla upp och sänka, sen sätta helt nytt. Frågan är, hur gör man på bästa sätt? Måste jag veta vart reglarna sitter idag för att sätta upp nya? Helt novis på detta och har inte hittat någon bra förklaring om man redan har innertak hur man kan gå tillväga...

Har tänkt att ha detta innertak: https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/takpanel/innertak-p1026
 
Redigerat:
L
Hej, du är säker på att det är spånskivor och inte tretex eller så? Vill inte gå emot dina drömmar men inbyggda spotlights har haft sin storhetstid inte minst för att de innebär en massa krångel - egentligen blir det ju sannolikt mindre jobb för dig att ändå fixa det befintliga taket och sen smälla upp en snygg taklampa. Kan ju till och med vara så att det finns ett snyggt gammalt trätak ovanför spånskivorna och att mista takhöjd är något som åtminstone jag tycker är synd.
 
K
L Lärospånet skrev:
Hej, du är säker på att det är spånskivor och inte tretex eller så? Vill inte gå emot dina drömmar men inbyggda spotlights har haft sin storhetstid inte minst för att de innebär en massa krångel - egentligen blir det ju sannolikt mindre jobb för dig att ändå fixa det befintliga taket och sen smälla upp en snygg taklampa. Kan ju till och med vara så att det finns ett snyggt gammalt trätak ovanför spånskivorna och att mista takhöjd är något som åtminstone jag tycker är synd.
Du har faktiskt så rätt så! Har kollat runt på nätet redan och inser även jag att bygga in spotlights är rätt ute. Har sett taklampor med spotlights som man kan bygga själv som jag har tänkt istället.

Med det sagt så har jag en ny fråga. Kan jag smälla upp nytt innertak emot det gamla? Bara man inte går igenom plasten va?

Och se på tusan, du har rätt. Det är tretex
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
K kimjohanss skrev:
Du har faktiskt så rätt så! Har kollat runt på nätet redan och inser även jag att bygga in spotlights är rätt ute. Har sett taklampor med spotlights som man kan bygga själv som jag har tänkt istället.

Med det sagt så har jag en ny fråga. Kan jag smälla upp nytt innertak emot det gamla? Bara man inte går igenom plasten va?

Och se på tusan, du har rätt. Det är tretex
Fram med kofoten - du har kanske snyggaste taket därovanför! (hur gammalt är huset?)
 
K
L Lärospånet skrev:
Fram med kofoten - du har kanske snyggaste taket därovanför! (hur gammalt är huset?)
Nja, är helst sugen på att byta till nytt då det har luktat som f-n här! Huset är byggt 69!
 
L
K kimjohanss skrev:
Du har faktiskt så rätt så! Har kollat runt på nätet redan och inser även jag att bygga in spotlights är rätt ute. Har sett taklampor med spotlights som man kan bygga själv som jag har tänkt istället.

Med det sagt så har jag en ny fråga. Kan jag smälla upp nytt innertak emot det gamla? Bara man inte går igenom plasten va?

Och se på tusan, du har rätt. Det är tretex
K kimjohanss skrev:
Nja, är helst sugen på att byta till nytt då det har luktat som f-n här! Huset är byggt 69!
Jo men då vill du väl inte bygga in ett gammalt sunkigt tretex - det är ju som en svamp som binder lukt. Lukt från rökning? 69 - då finns det nog bara råspont ovanför men det blir ju utmärkt att bygga direkt på med snygga bräder eller skivorna som du hittade.
 
K
L Lärospånet skrev:
Jo men då vill du väl inte bygga in ett gammalt sunkigt tretex - det är ju som en svamp som binder lukt. Lukt från rökning? 69 - då finns det nog bara råspont ovanför men det blir ju utmärkt att bygga direkt på med snygga bräder eller skivorna som du hittade.
Sant! Ja precis, och en massa flis som är uppe på vind som blir tråkig att leka med :(
 
L
K kimjohanss skrev:
Sant! Ja precis, och en massa flis som är uppe på vind som blir tråkig att leka med :(
Så vindsgolvet är isolerat med ett lager lösliggande sågspån eller kutterspån som stinker de med?
 
K
L Lärospånet skrev:
Så vindsgolvet är isolerat med ett lager lösliggande sågspån eller kutterspån som stinker de med?
Nej, det stinker inte. Är rökdoft från förra ägaren.
 
L
K kimjohanss skrev:
Nej, det stinker inte. Är rökdoft från förra ägaren.
Just d, vad jag menade. Doft är ju ett snällt ord :)
 
K
L Lärospånet skrev:
Just d, vad jag menade. Doft är ju ett snällt ord :)
Alltså det stinker/doftar inte, bara väggarna (tapeterna) och taket som gör
 
L
K kimjohanss skrev:
Alltså det stinker/doftar inte, bara väggarna (tapeterna) och taket som gör
Ok, uppfattade det som att spånet däruppe luktade också. Men du menade kanske att det kommer rasa ner sånt om du tar bort tretexen? Ja om råsponten är gles så kan det ju hända (och om isoleringen däruppe ligger direkt på underakets råspont.)
Det kan ju vara att du behöver måla väggarna med spärrfärg för att bli av med lukten därifrån (om du inte river ner tapeterna också (och det i sin tur beror ju på vad du har under tapeten - kan ju vara tretex där också).
 
L
Du kanske tom bara har glesspont ovanför tretexen förresten? Du skrev något om plast så du kanske har varit uppe på vinden och tagit reda på exakt vad som finns lager för lager under lösisoleringen?
 
K
L Lärospånet skrev:
Ok, uppfattade det som att spånet däruppe luktade också. Men du menade kanske att det kommer rasa ner sånt om du tar bort tretexen? Ja om råsponten är gles så kan det ju hända (och om isoleringen däruppe ligger direkt på underakets råspont.)
Det kan ju vara att du behöver måla väggarna med spärrfärg för att bli av med lukten därifrån (om du inte river ner tapeterna också (och det i sin tur beror ju på vad du har under tapeten - kan ju vara tretex där också).
Nej, på vinden luktar det inget, utan bara i själva rummet.

Ja precis! Spånet kommer hänga med innertaket om jag tar bort det då plasten sitter i tretexen (kollade uppe på vind under all spån).
Har spärrat och målat, samt tapetserat i detta rum. Kan jag därför inte spärra taket och sätta nya takpaneler rätt på tretexen? Eller måste jag regla upp nytt?
 
L
K kimjohanss skrev:
Nej, på vinden luktar det inget, utan bara i själva rummet.

Ja precis! Spånet kommer hänga med innertaket om jag tar bort det då plasten sitter i tretexen (kollade uppe på vind under all spån).
Har spärrat och målat, samt tapetserat i detta rum. Kan jag därför inte spärra taket och sätta nya takpaneler rätt på tretexen? Eller måste jag regla upp nytt?
Jo spärrmåla tretexen i så fall.
Kan du uppifrån ta reda på tjockleken på sponten? Och kolla om det är gles eller tät - om den är gles mät cc-måtten). Borde ju gå bra att skruva upp Byggmax-skivorna bara du inte använder för långa skruv så du gör hål på plasten (plus att du mäter upp var du har trä om det är riktigt gles spont). Också reglar måste ju skruvas upp i något de också så lika bra skippa det tycker jag. För om tretexen bara är lite småskadad och inte bucklar sig över hela taket så borde det bli slätt och fint som underlag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.