Vi har ett gammalt hus med timmerstomme, på 60-talet gjordes en stor ombyggnad och bjälklaget sänktes för att få full takhöjd på ovanvåningen.
Nu vill vi sätta in lite högre fönster som huset hade från början.
Problemet är att man lagt en stock direkt ovanför nuvarande fönstren och på den pallat upp under de 3 golvåsarna.
Tanken är att stötta upp golvåsarna med stämp och sedan ta bort stocken och flytta upp den mot golvåsarna och sätta stöd under stocken.
Finns några risker med detta som inte jag har tänkt på?
Nu vill vi sätta in lite högre fönster som huset hade från början.
Problemet är att man lagt en stock direkt ovanför nuvarande fönstren och på den pallat upp under de 3 golvåsarna.
Tanken är att stötta upp golvåsarna med stämp och sedan ta bort stocken och flytta upp den mot golvåsarna och sätta stöd under stocken.
Finns några risker med detta som inte jag har tänkt på?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Inte om du byter ut de tre stolpar (till vänster, till höger och i mitten) som bjälken vilar på.P P-O- skrev:
Vi tänkte sätta in fönster som är 2dm högre, jag har funderat på om man skulle byta stolparna men det är ju mindre jobb att skarva på stolparna och skruva ihop med hålplattor och vinkeljärn upp mot balken, frågan är om det blir för klent?J justusandersson skrev:
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Principiellt är det ingen bra idé att skarva på stolpar. Stolparnas s.k. knäcklängd är helt avgörande för deras bärförmåga. Ska man räkna på lasterna behöver man veta mer om husets mått och byggnadssätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden