Vi har ett gammalt hus med timmerstomme, på 60-talet gjordes en stor ombyggnad och bjälklaget sänktes för att få full takhöjd på ovanvåningen.
Nu vill vi sätta in lite högre fönster som huset hade från början.
Problemet är att man lagt en stock direkt ovanför nuvarande fönstren och på den pallat upp under de 3 golvåsarna.
Tanken är att stötta upp golvåsarna med stämp och sedan ta bort stocken och flytta upp den mot golvåsarna och sätta stöd under stocken.
Finns några risker med detta som inte jag har tänkt på?

• Takbjälkarna i ett gammalt hus med exponerade timmerstockar ovanför persiennförsedda fönster under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket högre fönster vill ni sätta in ?
Det kanske går att låta stocken vara kvar och bara "såga" ur så att fönstret passar ?

P P-O- skrev:
Tanken är att stötta upp golvåsarna med stämp och sedan ta bort stocken och flytta upp den mot golvåsarna och sätta stöd under stocken.
Finns några risker med detta som inte jag har tänkt på?
Inte om du byter ut de tre stolpar (till vänster, till höger och i mitten) som bjälken vilar på.

J justusandersson skrev:
Inte om du byter ut de tre stolpar (till vänster, till höger och i mitten) som bjälken vilar på.
Vi tänkte sätta in fönster som är 2dm högre, jag har funderat på om man skulle byta stolparna men det är ju mindre jobb att skarva på stolparna och skruva ihop med hålplattor och vinkeljärn upp mot balken, frågan är om det blir för klent?

Principiellt är det ingen bra idé att skarva på stolpar. Stolparnas s.k. knäcklängd är helt avgörande för deras bärförmåga. Ska man räkna på lasterna behöver man veta mer om husets mått och byggnadssätt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.