Y
Det finns ju 9mm utomhusgips, fast vad händer om man har den inomhus?

Jag ringde och frågade en säljare för ett tag sedan, och han visste inte ifall den behandlingen i skivan luktade, och han sa att bokstävs trycket går genom tapeterna. Fast, så medgav han att man kanske kunde måla hela skivan och sen använda den... Med viss osäkerhet...

Dessvärre har fabriken semester nu så kunde inte be om att prata med tekniker.

Någon som har testat att använda utomhusgips till vanligt bruk inomhus?

Jag tror du får problem att få färg eller tapeter att sitta bra på den då dom är vaxbehandlade för att fukten inte skall gå in i dom

Y
fast oljefärg fäster väl på det mesta, eller?

Varför måste du ha utomhus gipsskiva inne ?

Y
strävade efter att fåtag på 9mm gips.

Har testat av samma anledning som du. Fick också infon om den vaxade ytan. Målade en gång med billig vit takfärg och en gång med bruten färg (äggvit) av god kvalité. Allt har dock fungerat bra ... ännu, efter ca en månad! Den som lever får ser!

Y
Ja, vanlig oljefärg eller andra spärrfärger mot nikotin och mycket annat borde ju funka tycker jag. Fast har iofs ingen erfarenhet av att måla på vax men...

Nu har jag dock köpt spånskivor istället men än är det inte försent att ändra.. heh

Y
Fick mailsvar från Norgips Svenska AB:

Vi har två utvändiga gipsskivor. Dels den vi kallar GUX (rödaktig) och den vi kallar weather board (vit)

Du kan använda GUX inomhus, MEN ytan är belagd med ett plastmaterial vilket gör att vidhäftningen på denna kan bli sämre.
Jag skulle tro, att om du ser till att använda en bra häftgrund så ska det nog inte vara några problem.

Du kan även använda Weather board inomhus. Den skivan är belagd med glasfiber, så den kan du måla på utan problem. Det är som att måla på glasfiberväv.
länk till vita skivan; http://www.norgips.se/index0,698.htm

Redigerat:
Y
den skivan är 9,5mm... vita med glasfiber... mycket lockande... frågan är om det är ett lyckat projekt dock..

Mikael_L
Hur blev det?

Jag funderar på utegips i takfönstersmyg, just för att 12,5mm gips inte ryms i spåren i fönsterkarmen, det går typ max in 10-11 mm.
Men jag måste ju kunna spackla lite och måla sen på gipsen.

Ta en 16mm mdf skiva och såga ner till ett 10mm salnings spår på en klyvsåg. Räcker med ett djup på en12-13mm.
Är lättare och få till än gips. Speciellt om det är dåligt stöd bakom salningen.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur blev det?

Jag funderar på utegips i takfönstersmyg, just för att 12,5mm gips inte ryms i spåren i fönsterkarmen, det går typ max in 10-11 mm.
Men jag måste ju kunna spackla lite och måla sen på gipsen.
Mdf?

körde med det mycket i norge som smyg när det skulle va listfritt för gux är perfekt i spåren på fönstren. vänd baksidan ut. det är en annan papp på gux iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.