jag har en mur som går längs hela min tomt utmed gatan. Vill såga upp ett hål så att en bil kan köras in och parkera på tomten. Har tänkt hyra en motorkap och såga från två håll.

Muren är i betong och jag har svårt att förutse hur besvärligt det kommer bli. Hålet ska vara 3 m brett så jag antar att det inte räcker att såga två snitt och sedan försöka välta muren. Även om det mot förmodan skulle gå så kommer det att bli för tungt att transportera bort biten som jag sågat bort.

Ska jag såga ut smala remsor av muren? hur får jag bort rester nertill om muren bryts över marknivå?

Någon som har erfarenhet eller som kan ge tips?

• Betongmur längs en gata med takpannor på toppen och gröna buskar som sticker upp bakom muren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Börja med tre vertikala snitt och en slägga. Går det inte så får du göra fler snitt.
Är du någorlunda stark bör du satsa på en kap med 400ø klinga, då kommer du typ 15cm in på varje håll men den väger märkbart mer.
Det som blir kvar ovan mark går att fila bort med kapen om man är lite försiktig, annars kan du gå loss på det med en mindre bilmaskin.

Det största problemet jag kan se är att få snygga avslut på pannorna.

• Gilla
elnido
  • Laddar…
Absolut snyggast är att hyra en kap som är så pass stor att du kan kapa hela muren från en sida, snitten blir snyggast då. Strimla muren i lagom stora bitar så att du kan lasta dem och körs iväg dem. Går det att gräva ut på insidan så att du kan göra ett horisontellt snitt i underkant?

Det brukar kosta en hel del att hyra en sådan stor maskin, kolla med en firma om de är intresserade av att kapa upp muren åt dig och att du själv kör iväg resterna.

Tack för svar. Jag tänkte försöka lägga snittet så att det passar med en hel panna, alternativt försöka knacka loss den sista och sedan sätta dit en ny.

Kanske inte värt besväret att ge sig på det själv vid närmare eftertanke. Ska höra med en firma vad det skulle kosta att såga ner den om jag forslar bort resterna själv. Vågar jag gissa på att det räcker med 5000 kr?

Finns sågar för betong som man fäster på en räls så man får raka fina snitt. Motor kap är inte helt enkelt att såga rakt med. Husqvarna har en kap som kallas ringkap där klingan inte sitter med centrumhål så man får mer kapdjupp. Fördelen är också att en sån kap inte får gyroeffekt så enklare att kapa med. Men nog svårare att hitta att hyra.

F Fredrik_Lerum skrev:
Finns sågar för betong som man fäster på en räls så man får raka fina snitt. Motor kap är inte helt enkelt att såga rakt med. Husqvarna har en kap som kallas ringkap där klingan inte sitter med centrumhål så man får mer kapdjupp. Fördelen är också att en sån kap inte får gyroeffekt så enklare att kapa med. Men nog svårare att hitta att hyra.
Alla seriösa uthyrningsfirmor bör ha tillgång till ringkapar, förra stället vi hyrde på via jobbet hade två stycken.

Med ringkap måste man dock se till att ha gott om vatten och vara ännu lite försiktigare då den nyper lätt och kan lätt gå sönder när det nyper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.