Den enda långtidslast som takstolar utsätts för är egenvikten och den är ju rätt begränsad i förhållande till snölaster. Jag gissar att måttavvikelserna (som ju är små) snarare beror på torkning. Det är nog det du ska ha i fokus när du beställer nya.

J justusandersson skrev:
Den enda långtidslast som takstolar utsätts för är egenvikten och den är ju rätt begränsad i förhållande till snölaster. Jag gissar att måttavvikelserna (som ju är små) snarare beror på torkning. Det är nog det du ska ha i fokus när du beställer nya.
Toppensvar! Låter väldigt logiskt!

Mvh Andreas

Jag tror nog ärligt talat att 2-5mm hamnar inom felmarginalen ändå.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
5 mm är väl under en snickares precision? Gör de nya enligt ritningarna, annars blir det en kopia av en kopia.

Varför beställa nya? Bara en massa onödigt rivningsjobb..
Spika på nya underflänsar/dragband i önskat lutande läge, komplettera med då erforderliga diagonalstag mellan över och underram, såga bort befintliga underramar, glesa och gipsa....
Har konstruerat sånt några gånger, är inte jättekomplicerat om du får upp grejerna på vinden.

Hur höga blir nya takstolarna i nock?
Kommer du åt Hammarbanden där takstolarna vilar?

Mvh Alex

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Skruva du spikbleck.
Feltema/Bilbuttericks har billiga spikbleck.
Köpte billigt på Bxxxmax och måtten åt alla håll och kanter måste ha vart från något rumänsk bygge 1975 men man får vad man betalar för...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.