Hej jag har tänkt att gjuta en bordsskiva i betong med måtten 900 x 1300 mm, men sitter och försöker komma på hur tjock den behöver vara. Tanken är att den ska stå på två benbockar som är 450mm breda ( Ikea lerberg, se bifogad bild). Den kommer givetvis att armeras, men min fundering är om jag även behöver bygga en ram för att stödja skivan eller hur tjock jag behöver göra den för att den ska bli fribärande?
Benbock:
Svart IKEA LERBERG benbock står på ett blått och vitt rutigt golv mot en ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för hjälp
//N

Jag har gjutit bänkskivor i betong på 3,5 cm. Det var ganska problemfritt. Det är ganska svårt att gjula tunnare:

Svårt att få in armering, om den ligger nära ytan blir det rostfläckar

Skivan kan böja sig när den brinner. Det är viktigt att processen blir jämn, vattna, täck med plast.

Det är större risk att den spricker.

Med detta sagt, det går såklart. Använd expanderbetong, tunn armering, och var jättenoga med plast, vatten. Bär försiktigt!

Lycka till!

Håller på med exakt samma projekt just nu. För min del blir det en svetsad ram som bultas i benbockarna. Se bild
Svetsad metallram för bord står i en verkstad med diverse verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dsundet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.