Håller på och river en inervägg (tegel) i lägenheten. I anslutning till denna går en gammal ventilationskanal som inte är i bruk. Jag hade tänkt låta denna vara så länge eftersom de kan innehålla asbest.Tyvärr lossnade tegelstenar vid sågningen intill ventilationskanalen och blottade ett större hål i den. Jag har inte sågat i själva kanalen men det finns ett svart material däri, vilket jag misstänker är asbest.

Min fråga är: vad gör man nu? Är lägenheten obeboelig tills någon har testat och sanerat? Jag har plastat över det aktuella området och tejpat noga. Ventilationskanalen är kanske två meter lång så vad kan man vänta sig för pris ungefär för en sanering?

Tips är välkommet på hur man ska hantera problemet. Jag antar att om det spridits asbest i samband med att tegellossningen (det kan inte vara mycket i så fall) bör det väl lägga sig så småningom (jag är ändå borta över helgen) och då bör jag göra vadå? Skura hela huset?

L
Ventilationskanaler med asbest är tillverkade av eternit och är rektangulära i formen och betonggrå i färgen. Du skrev svart?

L
Så här ser de ut 77957834-nKfe5.jpg

Det är inget att oroa sig över.
Det blir inte ”farligt” vid bara några få exponeringar, utan först efter många års daglig exponering.

Givetvist så ska man försöka att inte exponeras i onödan men man behöver inte bli rädd och överreagera.

Gick kanalen sönder eller är det det svarta du tror är asbest?
Hur ser det svarta ut?

Bild(er) är inte fel.

L Lärospånet skrev:
Ventilationskanaler med asbest är tillverkade av eternit och är rektangulära i formen och betonggrå i färgen. Du skrev svart?
Den är rektangulär på utsidan precis som din bild men det yttre skiktet kan väl knappast vara asbest. Det kan väl knappast vara tillåtet att låta en asbestkanal sitta om man bara målar lite grand ovanpå?

Det svarta syns bäst i ena änden av kanalen. Det är puts utanpå änden och detta lossnade lite grann i och med rivningen av tegelväggen och innanför detta finns ett svart material som inte förekommer i tegelväggen annars.

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
L
Hela rören (som jag pratar om) är gjutna av asbestcement - alltså Eternit. De tillverkas inte längre men sitter ju fortfarande i många hus. Men svarta var de aldrig - om nu inte någon målat dem så klart.

L Lärospånet skrev:
Hela rören (som jag pratar om) är gjutna av asbestcement - alltså Eternit. De tillverkas inte längre men sitter ju fortfarande i många hus. Men svarta var de aldrig - om nu inte någon målat dem så klart.
Okej, nej det är något speciellt material det här som är (eller har blivit) svart. Det är inte målat utan sitter innanför putsen. Jag har bara hört att ventilaitionskanaler kan innehålla asbest och huset är gammalt. Min tanke var att det kanske är någon sorts asbestisolering.

Demmpa Demmpa skrev:
Det är inget att oroa sig över.
Det blir inte ”farligt” vid bara några få exponeringar, utan först efter många års daglig exponering.

Givetvist så ska man försöka att inte exponeras i onödan men man behöver inte bli rädd och överreagera.

Gick kanalen sönder eller är det det svarta du tror är asbest?
Hur ser det svarta ut?

Bild(er) är inte fel.
Det svarta syns bäst i ena änden, kanalen slutade mot en tegelvägg som jag tog bort. I samband med detta lossnade även en del puts eller liknande på kanalen och under detta fanns det här svarta materialet. Jag kikade inte så noga men strukturen påminde lite om grov asfalt nästan. Jag har ingen aning om vad det kan vara men jag tänkte att det kanske är någon sorts isolering och eftersom ventilationskanaler i gamla hus kan innehålla asbest blev jag osäker.

Utöver detta blev det ett hål på sidan. Ventilationskanalen ligger direkt emot tegelväggen jag tar bort och när jag sågade direkt under den så lossnade ett par tegelstenar i ett hål. Jag kollade inte så noga annat än att det verkade finnas något svart material även där inuti.

Jag ska ta lite bilder nästa gång jag är där.

Vill du ta bort den så har jag har beställt hyfsat mkt saneringsjobb. Området behöver plastas in, sen ska kanalen rivas och området ska så med undertryck i x antal timmar. Sen dammsugs och torkas ytan innan plasten tas bort. Ofta är sanerarna två och de behöver minst 4 timmar. Men bli inte förvånad om det kommer bli två man 8 timmar då de även ska åka och slänga. 2 personer 4-8h=4400kr-8800kr. På detta kan du få ROT. Till detta kan komma kostnader för dammfälla med HEPA-filter, dammsugare, engångsoveraller samt kostnad för deponi. Det kan röra sig om 1000kr till. Därtill kan man åka på en etableringskostnad. Den kan vara uppåt 1500kr. Ring och kolla med en saneringsfirma och begär fast pris. Det kan vara så att de inte får lämna fast pris, om det stämmer vet jag inte. Du bör dock kunna få uppgift på deras fasta kostnader. Eventuellt tar de också ut en avgift på den anmälan de måste göra till arbetsmiljöverket minst 48h innan de får börja.

Men, det varier från firma till firma samt hur seriösa de är. I en branschtidning läste jag för några år sedan att 8/10 saneringar utförs felaktigt...

Stoppa in det i en soppåse och släng det på en återvinningscentral, dom har en kontainer för eternit.
Vill du öka säkerheten, så blöt det med vatten innan så minskar risken för damm. (Du måste hantera röret i 30 år dagligen för att du skall få skador av det.)
Var du än befinner dig på klotet så andas du in 20-100 fiber av asbest i varje timme, och mänskligheten har inte dött ut av det.
Det är först när koncentrationen är lika tät som röken på en konsert som asbest är farligt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/

Redigerat:
Materialet är helt ofarligt så länge du inte sågar/borrar i det eller krossar det. Plocka lös rören försiktigt, plasta in dom och lämna på tippen.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.