Hej! Har fått mig ett i min mening ett ordentligt problem på halsen. Taket på mitt garage har "satt" sig, på vissa partier på taket som totalt är 84 kvm2 stort är det med ögat synliga svackor på takpannorna. Man ser även att nocken inte är rak.

Det är ett dubbelgarage som är 6 m brett och 10 m långt. Det består av en garagedel på 6x6 m samt en förrådsdel på ca 6x3 m. Det är ett tak med betongpannor och en lutning på ca 15 grader.

När jag tittar in på vinden så är inte någon av takstolarna knäckta som jag först trodde. Takstolarna är däremot felkonstruerade och bär således inte upp taket som det skall, framför allt inte på vintern.

På bilderna som är bifogade kan ni själva se hur man en gång i tiden (förmodligen 1980) gjorde dessa takstolar. Takstolarna är inte i ett stycke, utan spikade på sidan av hanbjälken. Det finns bara totalt 3 stöd mellan sparrarna och hanbjälken, den regel som är spikad i mitten är endast fastspikad i en planka som sitter mellan sparrarna. Högsta punkterna på taket är där takstolarna har stöd av gavlarna samt väggen mellan garage och förråd, där bör det inte ha sjunkit något nämnvärt.

Vad jag förstår så är detta anledningen till att de flesta takstolar sjunkit för att de inte orkar hålla upp vikten i kombination av svag lutning och felkonstruerade takstolar.

Vad kan jag göra åt problemet? Jag önskar såklart en billig och smidig lösning som inte innebär hur mycket jobb som helst. Jag vill helst undvika att riva ner till takstolarna och ersätta dessa med nya, vilket såklart vore den bästa lösningen.

En tanke jag har är att innefrån garagedelen och förrådsdelen, stämpa upp takstolarna med skruvstämp med en lång regel mellan stämpen, och således försöka "skruva upp" takstolarna i samma nivå, för att sedan växla av takstolarna innefrån garage och förråd med en limträbalk, samt även förstärka befintliga takstolar så att dessa klarar av mer vikt. Limträbalken i fråga kommer vara 115x240. I garagedelen som har en spännvid på 6m, kommer jag behöva ha ett stöd i mitten.

Jag ska såklart innan detta plocka av pannor, läkt och papp, då detta ändå måste bytas ut, förutom pannorna som är hela och fina.

Vore tacksam för åsikter och synpunkter!

MVH
Andreas

• IMG_5305.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5306.JPG
    Skapa konto
  • IMG_5307.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
Nu hamnade bilderna av någon anledning roterade, men hoppas att ni ser ändå!

Stämpa du upp taket innifrån så det ser bra ut och är mätbart rakt inne på vinden.
Vänta och fundera.
Mät igen.
Titta på Googel hur en fackverkstakstol är konstruerad.
Lägg sedan ett smalt enkelt golv att krypa på så du inte trampar sönder innertaket.
Spika dit ett rejält fackverk på varje takstol.
Köp/hyr kompressor och spikpistol för detta.

• Gilla
misingen och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero skrev:
Stämpa du upp taket innifrån så det ser bra ut och är mätbart rakt inne på vinden.
Vänta och fundera.
Mät igen.
Titta på Googel hur en fackverkstakstol är konstruerad.
Lägg sedan ett smalt enkelt golv att krypa på så du inte trampar sönder innertaket.
Spika dit ett rejält fackverk på varje takstol.
Köp/hyr kompressor och spikpistol för detta.
Så du tycker inte att jag bör lägga in en limträbalk under takstolarna som avlastning? Och hur bygger jag om befintliga takstolar till en W stol? Iochmed att sparrarna är spikad på sidan av hanbjälken så behöver jag tips på hur jag går tillväga. Ska jag lägga på en 45x145 på hanbjälken och sedan även sätta dit 2 st sparrar, för att sedan kunna få till en någorlunda ordentlig fackverktakstol? Isåfall blir jag ju i princip tvungen att bygga 10 nya takstolar på plats, där det dessutom är riktigt trångt...

Sen en fundering ang stämpningen från insidan, måste jag såga upp så att jag stämpar direkt mot takstolarna, eller går det att lägga en typ 45x120 på platten upp mot gipset utan att det går sönder allt för mycket?

Herregud, hur kan man sova efter att ha konstruerat något sådant? Verkligen tråkigt för er...
Är det nocken som "svajar" så är ju frågan om den du kallar hanbjälken (som jag tror heter underram) också svajar eller om det är den stående centrerade regeln som "glider" neråt. Om underramen svajar så kan du ju stämpa under denna och trycka upp hela takstolen i nivå, men om det är den stående regeln som glider måste du ju koncentrera stämpen där på något sätt.
Jag hade först spikat på en regel på innsidan av överramen så att de hamnar i liv med underramen, och sedan konstruerat en fackverktakstol. Sen tror jag att jag hade riktat taket uppifrån, om du ändå ska plocka av pannorna känns det som ett mycket enklare alternativ. Fan vet vad som händer om du börjar trycka på nerifrån med stämparna, du får säker fixa med innetaket och det kanske blir sättningar på andra ställen...

Mvh

Bödde skrev:
Herregud, hur kan man sova efter att ha konstruerat något sådant? Verkligen tråkigt för er...
Är det nocken som "svajar" så är ju frågan om den du kallar hanbjälken (som jag tror heter underram) också svajar eller om det är den stående centrerade regeln som "glider" neråt. Om underramen svajar så kan du ju stämpa under denna och trycka upp hela takstolen i nivå, men om det är den stående regeln som glider måste du ju koncentrera stämpen där på något sätt.
Jag hade först spikat på en regel på innsidan av överramen så att de hamnar i liv med underramen, och sedan konstruerat en fackverktakstol. Sen tror jag att jag hade riktat taket uppifrån, om du ändå ska plocka av pannorna känns det som ett mycket enklare alternativ. Fan vet vad som händer om du börjar trycka på nerifrån med stämparna, du får säker fixa med innetaket och det kanske blir sättningar på andra ställen...

Mvh
Ja, jag hade ju inte känt mig speciellt stolt när jag började sponta det där taket med tanke på vad som bär upp det hela, att inte den som en gång byggde det ställde sig frågan om det hela skulle hålla mer än 2 vintrar är också konstigt. Men, inte mycket att grubbla över det nu!

Jag tror att det är en kombination av att nocken svajar samt de två stackars snedsträvor som är spikad som stöd mellan underarm och överarm (vi kallar det så helt enkelt), också har tvingats ner av tyngden från pannorna och framför allt all snö. Jag tror inte att underarmen sviktar något, men den känns iof underdimensionerad den med, 50x120 är alla "takstolar" gjorda av.

Din lösning verkar logisk, men vilken dimension på reglar hade du använt dig av? Och när du skriver att du skulle ha försökt rikta taket uppefrån, kan du utveckla det lite! Hur bär jag mig åt för att göra det?

/Andreas

Helt rätt, inget att gräma sig över, det gör det bara värre 😀

Alltid svårt det där med dimensionering, men det är ju klent som du säger. På ladan är spännvidden 8 m och på huset 7,5, men där lät jag takstolstillverkaren göra beräkning och dimensionering. Jag byggde dock egna takstolar till ett uthus där det är 4,7 m spännvidd, underramen är 45x195 och överramen 45x145 och "snedsträvorna" i fackverket är 45x90. Du har ju större spännvidd och dessutom mindre vinkel, så en lekmannamässig bedömning är att du nog borde gå upp ytterligare en dimension. Dock, om du spikar på en regel på den gamla så får du en rejäl dimensionering på köpet. Är det svårt att spika/skruva på en regel på underramen kan du alltid skruva på en plåt på regelns ena eller båda sida/sidor. Det ökar styvheten otroligt mycket (fast det kostar ju en del).

Man riktar taket med läkten helt enkelt. Jag har aldrig gjort det själv, men om du spänner linor över taket så ser du var svackorna är och sedan är det "bara" att sala under där det behövs för att få allt i våg.

Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bödde skrev:
Helt rätt, inget att gräma sig över, det gör det bara värre ��

Alltid svårt det där med dimensionering, men det är ju klent som du säger. På ladan är spännvidden 8 m och på huset 7,5, men där lät jag takstolstillverkaren göra beräkning och dimensionering. Jag byggde dock egna takstolar till ett uthus där det är 4,7 m spännvidd, underramen är 45x195 och överramen 45x145 och "snedsträvorna" i fackverket är 45x90. Du har ju större spännvidd och dessutom mindre vinkel, så en lekmannamässig bedömning är att du nog borde gå upp ytterligare en dimension. Dock, om du spikar på en regel på den gamla så får du en rejäl dimensionering på köpet. Är det svårt att spika/skruva på en regel på underramen kan du alltid skruva på en plåt på regelns ena eller båda sida/sidor. Det ökar styvheten otroligt mycket (fast det kostar ju en del).

Man riktar taket med läkten helt enkelt. Jag har aldrig gjort det själv, men om du spänner linor över taket så ser du var svackorna är och sedan är det "bara" att sala under där det behövs för att få allt i våg.
Så om jag lägger på en till regel på underarmen, 45x120, och sedan skruvar dit likadana reglar på överarmen, för att sedan göra en fackverkstakstol, enligt bilden nedan. Då behöver jag inte någon balk som håller upp stolarna, då de borde bli självbärande om jag får till det bra? Bifogar en bild på hur jag tror kan funka. Eller borde jag tillochmed göra en WW stol för att få till det bra?

ny2.jpg
Skapa konto

Räcker det att jag limmar, skruvar och i skarvar använder mig av rejäla spikbläck. Fungerar spikbläck även när jag ska lägga på den nya regeln på den befintliga underarmen, eller måste jag ha en plåt som skruvas hela vägen?

Sen att rikta taket med hjälp av läkten har jag tänkt på med, sålänge man vet att takstolarna är OK så spelar det ju ingen roll hur det ser ut under pannorna. En annan tanke jag bollar är att skippa pannorna och lägga nytt plåttak för att minska belastningen på takstolarna ytterligare. Detta medför såklart en rätt stor kostnad.

Tack för hjälpen hittills! Uppskattas!

• Gilla
beja676
  • Laddar…
Det är en vanlig missuppfattning att underramen ska vara grovt dimensionerad i en fackverkstakstol. Men den tar i stort sett bara dragspänning så i princip skulle man kunna ersätta den med en stålvajer. Enda anledningen att dimensionera upp den är för att den ska bära innertaket och ev vindsgolv. Om man tittar på fabrikstillverkade takstolar så har de samma eller klenare dimension i underramen jämfört med överramen.

Det finns alltså knappast någon anledning att förstärka underramen. I en W-takstol är det överramen och snedsträvorna som pekar inåt/nedåt som tar kompressionlast, underramen och snedsträvorna som pekar utåt/nedåt tar draglast.

• Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Ovanskogs skrev:
Så om jag lägger på en till regel på underarmen, 45x120, och sedan skruvar dit likadana reglar på överarmen, för att sedan göra en fackverkstakstol, enligt bilden nedan. Då behöver jag inte någon balk som håller upp stolarna, då de borde bli självbärande om jag får till det bra? Bifogar en bild på hur jag tror kan funka. Eller borde jag tillochmed göra en WW stol för att få till det bra?

[bild]

Räcker det att jag limmar, skruvar och i skarvar använder mig av rejäla spikbläck. Fungerar spikbläck även när jag ska lägga på den nya regeln på den befintliga underarmen, eller måste jag ha en plåt som skruvas hela vägen?

Sen att rikta taket med hjälp av läkten har jag tänkt på med, sålänge man vet att takstolarna är OK så spelar det ju ingen roll hur det ser ut under pannorna. En annan tanke jag bollar är att skippa pannorna och lägga nytt plåttak för att minska belastningen på takstolarna ytterligare. Detta medför såklart en rätt stor kostnad.

Tack för hjälpen hittills! Uppskattas!
Jag kan inte det där med hur krafterna fördelas, men enligt föregående inlägg så skulle du klara dig med befintlig underram, och då räcker det ju med att du förstärker överram och lägger till strävorna. Ja, spikbläck funkar kanon! Använd ankarspik eller ankarskruv. Ja absolut, om du gör stolarna rätt så bär de upp taket!

Jag tror inte det är några problem att lägga tillbaka pannorna om du förstärker dina befintliga stolar!

Inga problem, det är väl så här forumet ska funka, man delar med sig av det lilla man kan 😄

Bödde skrev:
Helt rätt, inget att gräma sig över, det gör det bara värre 😀

Detta är en enkel lösning som duger gott för att rikta taket. Så spikar du fackverkskonstruktion i befintligt läge,
Det kommer se rakt ut och hålla om du gör så.
Ingen dum ide alls om man är osäker.

Så fint det är med era reflektioner och tips! Tack hörrni!

För att summera det hela så att knölen innanför pannbenet ska försöka få klart för sig så gäller följande:

1. Jag behöver inte lägga på ytterligare en regel på underarmen, då den inte medför ytterligare stabilitet.

2. Jag bifogar ytterligare en egenhändigt snyggt komponerad bild, där ni kan grunna över följande: räcker dimensionerna till? Bör jag göra en WW stol, eller räcker det med ett W på var sida om nock?

ny34.jpg
Skapa konto

3. Kan jag använda mig att plywood istället för spikbleck för att binda ihop de reglarna? Spikblecken är väl redigt dyra då man ska ha så på pass stora som jag behöver ha på en del ställen. Är det PL400-600 som gäller, eller är det bättre med vanligt trälim?

4. Hur gör jag för att få nocken i våg? Den har ju sviktat den med på olika ställen. Kan jag även där "bara" sala på de ställen som är lägre?

• Gilla
beja676
  • Laddar…
2: jag tror det räcker med ett W när det inte är längre spännvidd.

3: spikbleck 12x30 cm kostar ca 30 kr/st, så det blir inte så dyrt. Dessutom känns det oändligt mycket smidigare än plywood.

4: ja, sala på bara!!! 😄

Återknyt gärna till tråden när du är klar, alltid roligt att se hur det gått!

• Gilla
RiKr och 1 till
  • Laddar…
Bödde skrev:
2: jag tror det räcker med ett W när det inte är längre spännvidd.

3: spikbleck 12x30 cm kostar ca 30 kr/st, så det blir inte så dyrt. Dessutom känns det oändligt mycket smidigare än plywood.

4: ja, sala på bara!!! 😄

Återknyt gärna till tråden när du är klar, alltid roligt att se hur det gått!
Då får det bli spikleck!

Det här med limmet då, medför det någon nytta med att limma och skruva ihop reglarna på överarmen, eller räcker det med att skruva?

ska absolut följa upp med bilder osv!

Ovanskogs skrev:
Då får det bli spikleck!

Det här med limmet då, medför det någon nytta med att limma och skruva ihop reglarna på överarmen, eller räcker det med att skruva?

ska absolut följa upp med bilder osv!
Jag tror inte du behöver limma, det räcker gott och väl med att skruva eller spika.

Lycka till!!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.