Risken finns alltid att det läcker in vatten. Efter mer än femtio år som yrkesverksam i byggbranschen kan jag säga att jag sett väldigt många skador som uppkommit pga onödigt plastande men praktiskt taget inga pga motsatsen.

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Aldrig bytt ett fönster? Drevningen brukar ha bytt färg på grund av att det inte finns någon tätning innåt. För att ta ett exempel.

Jag har en bekant i branchen som bytte ett tak som inte var två år, på grund av fatala missar i fuktspärren.

Jag förespråkar inte att man ska avstå från ångspärrar vid normala väggkonstruktioner där huvuddelen av väggens isolering utgörs av mineralull. I den här tråden har jag bara talat om väggar där det yttre och dominerande materialet är något annat material.

TS källarvägg bör ha ett vindtätande material bakom gipsskivan eftersom lecastenen inte är putsad på insidan och därmed inte kan anses vara vindtät.

J justusandersson skrev:
Jag förespråkar inte att man ska avstå från ångspärrar vid normala väggkonstruktioner där huvuddelen av väggens isolering utgörs av mineralull. I den här tråden har jag bara talat om väggar där det yttre och dominerande materialet är något annat material.

TS källarvägg bör ha ett vindtätande material bakom gipsskivan eftersom lecastenen inte är putsad på insidan och därmed inte kan anses vara vindtät.
Men nu är det ju mestadels jord på andra sidan lecamuren. Det måste väl anses vara vindtätt? Längst upp är muren såklart exponerad för vind och väder. Men det känns ju meningslösta att ha plast bara på den övre delen. Eller?

Du ska inte ha plast. Det finns många typer av vindtätningar som inte är diffusionstäta.

• Gilla
Ockeponken
  • Laddar…
Jaja. OK sorry. Jag missförstod. Det är klart att man kan ha något vindskydd som inte är diffusionstätt.

Är inte gipsskivan vindskydd nog? Men det är klart. Den sluter väl tätt upp mot betongtaket. Men nere vid syllen kommer det väl att vara drag. Vad för membran ska man ha om man vill ha det vindtätt med fortfarande diffusionsöppet?

Det finns många vindtätningar. Fråga din bygghandlare. Till exempel Paroc XMW 095 vindtätning.
Skarvarna mellan gipsskivorna är inte täta.

• Gilla
Samuel_W
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det finns många vindtätningar. Fråga din bygghandlare. Till exempel Paroc XMW 095 vindtätning.
Skarvarna mellan gipsskivorna är inte täta.
Det blir inte för tätt då med sådana vindtätningar?

Spacklade gipsskarvar med remsor borde väl vara ganska vindtäta?

Du måste skilja på ångtätt och lufttätt, två helt olika saker. Utegips brukar man täta med tejp men det är inte så snyggt på insidan. Det kommer inte att hända något dramatiskt om du inte tätar. Det är upp till dig.

Med någon form av "vindskydd" (lufttätt membran som släpper igenom ånga) på innerväggen som då går ända ner mot betongplattan och tätar mot betongen kommer ju förhindra konvektion i nedersta delen av väggen. Jag tänker mig att nedre delen mår bra av att det luftväxlas lite där. Det var bara så jag tänkte.

Men jag begriper ju att man inte både kan få luftväxling i nederdelen av väggen samt luft tätt.

Det enda som får mig att fundera på att ändå ha någon form av membran i väggarna är väl att man på sikt vill ha ett så pass tätt hus som möjligt. Jag försöker ju hålla ett visst undertryck i kåken med FTX osv.

Mikael_L
O Olf Oggler skrev:
Men nu till frågeställningen. Hur väl andas en vanlig gipsskiva? Finns det andra väggskivor som andas bättre?
För att svara direkt på själva frågan här, så beror det ju som sagt på vad man menar med "andas".

En gipsskiva är relativt bra lufttät, dvs det drar inte luft genom p.g.a olika lufttryck på var sida. Skarvarna är oftast rätt otäta innan man gjort något, typ remsat och spacklat.
De flesta byggnadsmaterial förutom många olika slags isolering är ofta hyggligt lufttäta.

Men däremot är en gipsskiva rejält diffusionsöppen jämfört med de flesta skivmaterial. Dvs hur mycket vatten i ångform som tar sig genom.
Vill man få diffusionstätare så gör ett lager färg på skivan mycket åt den saken. Vill man ha riktigt diffusionstätt så tar man ett lager diffusionstät plast bakom skivan.

Är det någon som har en rekommendation på vindtätt membran som är diffusionsöppet. Gärna något som är vanligt förekommande som kan köpas utan att beställa osv.

Mikael_L
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.