Hej ! Ny här på forumet,
Håller på med en köksrenovering vid rivningen hittades en takbjälke som var väldigt rutten och måste bytas ut vad skall man tänka på när man skall byta ut bjälken, bjälken går in i väggen på markering A är där håll som gamla bjälken går genom och på vägg B går bjälken längs hela väggen och är bra så därför hade jag tänkt skarva bjälken där är detta ok ?
Tillägga är att där är ovanvåning
Har jag lagt det under felkatogori så tar jag bort inlägg
Håller på med en köksrenovering vid rivningen hittades en takbjälke som var väldigt rutten och måste bytas ut vad skall man tänka på när man skall byta ut bjälken, bjälken går in i väggen på markering A är där håll som gamla bjälken går genom och på vägg B går bjälken längs hela väggen och är bra så därför hade jag tänkt skarva bjälken där är detta ok ?
Tillägga är att där är ovanvåning
Har jag lagt det under felkatogori så tar jag bort inlägg
Välkommen!
Generellt vid byte så gäller att avlasta balken och sedan säkerställa att den nya balken ger fortsatt fullgod funktion, så viktigt att ha koll på vad den gör innan du börjar riva ner den.
Är det en del av balken du tänker byta eller hela?
Generellt vid byte så gäller att avlasta balken och sedan säkerställa att den nya balken ger fortsatt fullgod funktion, så viktigt att ha koll på vad den gör innan du börjar riva ner den.
Är det en del av balken du tänker byta eller hela?
TackP patrikd84 skrev:
Ja stämpar har jag gott om men var man skall placera dom är jag väldigt osäker på, som de ser ut så ser de inte ut som där är jätte mycket tryck på bjälken när man ser hur rutten den är, jag hade tänkt byta ut en del av den till halva vägg B ungefär
Ingen jättebra bild men ser iaf att den är bra dålig
För att stämpen ska göra någon nytta så behöver de placeras så att du kan ta upp lasten från golvet ovan - jag antar att det ligger några balkar tvärs över också? Då är det dessa som stämpen ska ta upp last från. För att fånga in flera balkar per stämp kan du använda en tillfällig balk och sätta stämp i ändarna t.ex. Beror bl.a. på vilken last varje stämp kan ta och villen balk du använder.
Om du ska byta en del av balken måste även skarven utformas så att lasten kan föras vidare till stödet i väggen.
Vad är det för golv i köket? Viktigt att det kan ta upp trycket från stämpen, så inte det går sönder.
Om du ska byta en del av balken måste även skarven utformas så att lasten kan föras vidare till stödet i väggen.
Vad är det för golv i köket? Viktigt att det kan ta upp trycket från stämpen, så inte det går sönder.
Klicka här för att svara