Jag planerar att ta ner en befintlig källarvägg och göra vår tvättstuga större. Det finns ett badrum som vi inte använder längre där vi tar bort badkaret men behåller wc som flyttas en liten bit. Innan jag river väggen vill jag vara säker på att den inte är bärande (vilket jag är ganska övertygad om), men vill ända gärna få lite feedback innan den försvinner. Väggen som ska tas ner är den molnmarkerade på bilden.
Ovan väggen ligger köket där vi har ett brädgolv. Brädorna ligger från höger till vänster på ritningen golvbalkarna enligt de rödmarkerade strecken, uppifrån och ner. Jag tänker att väggen inte kan vara bärande när golvbjälkarna ligger i samma riktning som väggen. Rätt eller fel?
Någon som vet hur den här typen av bjälklag utfördes på 30-talet?
I konstruktionsritningen från 30-talet står det att tak i tvättstuga ska tillverkas av råspont som bekläs med tjärpapp och etternit, men när jag tittar på det tycker jag inte att det ser ut att vara etternit. utan snarare någon form av puts på betong.
Mvh C
Ovan väggen ligger köket där vi har ett brädgolv. Brädorna ligger från höger till vänster på ritningen golvbalkarna enligt de rödmarkerade strecken, uppifrån och ner. Jag tänker att väggen inte kan vara bärande när golvbjälkarna ligger i samma riktning som väggen. Rätt eller fel?
Någon som vet hur den här typen av bjälklag utfördes på 30-talet?
I konstruktionsritningen från 30-talet står det att tak i tvättstuga ska tillverkas av råspont som bekläs med tjärpapp och etternit, men när jag tittar på det tycker jag inte att det ser ut att vara etternit. utan snarare någon form av puts på betong.
Mvh C
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Huset har plankstomme med bjälklag av trä. Väggar och tak har antagligen puts på rörning (vassmatta) som invändigt ytskikt. Källarytterväggarna är troligen gjorda av platsgjuten betong. Man kan inte utan undersökning dra säkra slutsatser om golvbjälkarnas riktning. Sannolikt har de olika riktning i delar av bjälklaget mellan källare och bottenvåning. Har du kontrollerat att golvbjälkarna verkligen ligger som du ritat? Mycket talar för att den molnmarkerade väggen inte är bärande, men helt säker kan man inte vara.
J justusandersson skrev:Huset har plankstomme med bjälklag av trä. Väggar och tak har antagligen puts på rörning (vassmatta) som invändigt ytskikt. Källarytterväggarna är troligen gjorda av platsgjuten betong. Man kan inte utan undersökning dra säkra slutsatser om golvbjälkarnas riktning. Sannolikt har de olika riktning i delar av bjälklaget mellan källare och bottenvåning. Har du kontrollerat att golvbjälkarna verkligen ligger som du ritat? Mycket talar för att den molnmarkerade väggen inte är bärande, men helt säker kan man inte vara.
Jag ser att brädorna i köket är spikade i golvbjälkarna med cc600 så jag är ju ganska säker på att jag vet precis hur dessa ligger vilket altså är i riktning med väggen.J justusandersson skrev:Huset har plankstomme med bjälklag av trä. Väggar och tak har antagligen puts på rörning (vassmatta) som invändigt ytskikt. Källarytterväggarna är troligen gjorda av platsgjuten betong. Man kan inte utan undersökning dra säkra slutsatser om golvbjälkarnas riktning. Sannolikt har de olika riktning i delar av bjälklaget mellan källare och bottenvåning. Har du kontrollerat att golvbjälkarna verkligen ligger som du ritat? Mycket talar för att den molnmarkerade väggen inte är bärande, men helt säker kan man inte vara.
Stödfunktion åt den mötande väggen skulle väl kunna vara en risk då möjligen. Det blir svårt att ta reda på.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Stödfunktionen beror mycket på källarytterväggens utförande. Är det som jag tror en betongvägg räcker det säkert med den tvärgående vägg som finns ungefär på mitten. Murade väggar, av t.ex. betonghålsten, är känsligare. Det är en viktig aspekt som det är lätt att glömma av. Om det inte finns någon balk i källartaket som inte syns på ritningen så tror jag att bjälkarna som är golv till vardagsrummet ligger på andra hållet. Ta gärna reda på vilken typ av material som använts till de olika mellanväggarna i källaren.
Jag har läst genom dokumenten som jag har gällande konstruktionen. Tyvärr har jag inga konstruktionsritningar utan endast en beskrivning, vilken dock är väldigt grundlig. Vet iof inte om den stämmer fullt ut eller om man gjort annorlunda i vissa fall.J justusandersson skrev:Stödfunktionen beror mycket på källarytterväggens utförande. Är det som jag tror en betongvägg räcker det säkert med den tvärgående vägg som finns ungefär på mitten. Murade väggar, av t.ex. betonghålsten, är känsligare. Det är en viktig aspekt som det är lätt att glömma av. Om det inte finns någon balk i källartaket som inte syns på ritningen så tror jag att bjälkarna som är golv till vardagsrummet ligger på andra hållet. Ta gärna reda på vilken typ av material som använts till de olika mellanväggarna i källaren.
Enligt den texten är det cementtegel och inte betongväggar. Endast sulan är av betong.
Det jag missat är att originalritningen inte helt stämmer med hur det ser ut idag. Jag skulle tro att man byggt om lite i samband med att man gjorde en toalett i källaren där matkällaren är på originalritningen.
I dagsläget är badrummet de blå väggarna som jag vill ta bort och det röda strecket visar väggen som tagits bort tidigare. Där bakom går inkommande vatten.
Eftersom den röda snutten är borta så borde det ju inte vara något mer stöd som jag tar bort om de blå väggarna rivs. Hoppas man viste vad man gjorde vid förra ombyggnationen
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Intressant läsning. Jag hade fel på några punkter. En slutsats man kan dra är att samtliga golvbjälkar sannolikt ligger i samma ritning. 3x9 tum på 6 meters spännvidd blir dock ganska svajigt. Det märks säkert om ni dansar i vardagsrummet. Med den beskrivningen i ryggen tror jag nog att du ta ner den önskade väggen.
Jag förstår inte riktigt hur du utläser riktningen på bjälkarna mellan garage och vardagsrummet. Våningen ovan ligger de från höger till vänster i alla fall, men det behöver ju inte vara samma såklart.J justusandersson skrev:Intressant läsning. Jag hade fel på några punkter. En slutsats man kan dra är att samtliga golvbjälkar sannolikt ligger i samma ritning. 3x9 tum på 6 meters spännvidd blir dock ganska svajigt. Det märks säkert om ni dansar i vardagsrummet. Med den beskrivningen i ryggen tror jag nog att du ta ner den önskade väggen.
Något svajjigt är det när man hoppar, men inte orimligt mycket
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ju det enda ställe där det kan vara aktuellt med 6 meters spännvidd som den tekniska beskrivningen relaterar till. I ett hus från den tiden kan man inte ta något för givet, t.ex. att golvbjälkarna har samma riktning i alla plan. 3x9 tum motsvarar 45x267 mm vilket är rejält men inte tillräckligt för acceptabel svikt.
Klicka här för att svara