Hej

Bytade nyligen kök så är i behov av tips på rätt fog. Jag åkte till en känd byggvaruhandel som gav mig TEC 7 fog som tydligen var det enda man skulle ha när det gällde fogar i kök.

Dessvärre var denna fogen ganska värdelös. Den var kletig och svårt att få till bra. Efter att den torkat drar den åt sig smuts direkt då det lätt fastnar pga att den är så kletig.
Flaska med TEC 7 fogmassa står mot en texturerad vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga 1: hur får jag bort den befintliga fogen?
Fråga 2: vilken fog ska jag istället använda?

Vågar inte fråga ibutik längre då jag inte litar på personalen, så jag vänder mig till er.

Tack på förhand.

Mvh Thomas Ljunggren

Fulkemisten
Den där har jag kört utomhus. Har hållit bra i flera år trots sol och kyla. Tyckte den var helt ok att jobba med som jag minns men som du säger lite kladdig och lång tid till klibbfri/torktid. Har limmat några småsaker med den också vet jag. Målade över den sedan, men så var det också tänkt. Skulle nog inte välja den i köket utan istället silikon.
Hittade en instruktion om hur man får bort den på Relektas hemsida. Saxade följande.

"A. Skär genom fogmassan med en kniv eller tunn ståltråd (t ex pianotråd). Rester av fogmassan kan sedan lösas upp med REMOVE ALL och sedan avlägsnas eller slipas bort. En mässingsborste är lämplig för borttagning av fogrester från kakel och glas.

B. Värm upp lim/fogmassa med kraftfull hårtork eller värmepistol för att demontera limmade material och ta bort limrester. OBS! Testa att ytan inte tar skada av varmluft. Denna metod får ej användas på polyuretanbaserade fogmassor då värme kan frigöra skadliga gaser."

De vill att man ska använda deras egen produkt "Remove all" vilket verkar vara något som heter acetal (för mig okänt ämne). Minns att jag nog med största sannolikhet städade upp kladd med vanlig aceton så det kan nog vara ett alternativ.

Lycka till.

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Den där har jag kört utomhus. Har hållit bra i flera år trots sol och kyla. Tyckte den var helt ok att jobba med som jag minns men som du säger lite kladdig och lång tid till klibbfri/torktid. Har limmat några småsaker med den också vet jag. Målade över den sedan, men så var det också tänkt. Skulle nog inte välja den i köket utan istället silikon.
Hittade en instruktion om hur man får bort den på Relektas hemsida. Saxade följande.

"A. Skär genom fogmassan med en kniv eller tunn ståltråd (t ex pianotråd). Rester av fogmassan kan sedan lösas upp med REMOVE ALL och sedan avlägsnas eller slipas bort. En mässingsborste är lämplig för borttagning av fogrester från kakel och glas.

B. Värm upp lim/fogmassa med kraftfull hårtork eller värmepistol för att demontera limmade material och ta bort limrester. OBS! Testa att ytan inte tar skada av varmluft. Denna metod får ej användas på polyuretanbaserade fogmassor då värme kan frigöra skadliga gaser."

De vill att man ska använda deras egen produkt "Remove all" vilket verkar vara något som heter acetal (för mig okänt ämne). Minns att jag nog med största sannolikhet städade upp kladd med vanlig aceton så det kan nog vara ett alternativ.

Lycka till.
Stort tack för tipsen, får åka och kika efter deras borttagningprodukt så löser nog sig det här
Gällande silikon till kök, duger det med vilken vit silikon som helst eller finns det sorter man bör undvika?

sanitetssilikon skall du använda
kan det vara att du fick en gammal tub tec7 ,vad står där för datum på tuben?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.