1,5 plans Äbyhus.

Började riva ned innertaket i köket idag och upptäckte att det satt genomskinlig plast innanför takplattorna. Ovanför plasten är det plywood och sedan bjälklaget.

Inga som helst problem med fukt eller dylikt sedan (74) och det jag rivit, väggar osv har varit torrt och fint.

Min fråga.. På vinden sitter det också en plast, fast denna är blå. Och den håller ju visserligen isoleringen mot taket innanför takstolarna. Men denna plast är väl en fuktspärr? på vinden?

Och den genomskinliga plasten i innertaket på bottenplan är också en fuktspärr? Är det inte dåligt för konstruktionen med två fuktspärrar, en på varmsida och en på kallsida.

Husmodellen kanske såldes med oinredd/kallställd övervåning? I så fall behövs en fuktspärr i mellanbjälklaget.

Övervåningen var antagligen inte inredd från början, därav plasten i mellanbjälklaget som från början var vindsbjälklag. Den gör ingen nytta där men heller inte någon större skada. Det finns väldigt många typhus i Sverige där det ser likadant ut.

Ja precis de stämmer, var oinredd vind från början.

Men skönt då behöver jag inte oroa mig, läst nånstans att de kan va dåligt? Spärra in fukten.

Men borde inte fukten leta sig till frånluftsdonen bättre? I och med att den lättaste vägen (uppåt) är stängd (plastad)?

Plast mellan två uppvärmda ventilerade våningar gör ingen skada (eller nytta) . Däremot ska man inte ha två plastskikt i en vägg, bjälklag eller liknande.

• Gilla
VÄSA och 2 till
  • Laddar…
Så länge luften är uppvärmd är fukten (dvs vattenångan) bunden i luften. Det är först när luften kyls av som vattenångan kan kondensera.

• Gilla
Pumabjörnen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.