Hej,

Hade en firma förra året som byggde vårt staket utomhus, allt frid och fröjd när vi avslutade och betalade fakturan. Firman som hjälpte oss stod för inköp av material och de köpte via Bauhaus.

Nu när temperaturen har börjat krypa upp har vi själva börja vistas mer utomhus där vi upptäckte att nästan 100% av staketet har påväxt av svart prickar(svartmögel?). För oss känns det ganska surt med tanke på att vi inte haft det på plats mindre än ett år.

Inköpskvitton säger att virket är av NT samt NTR.

Vi började lyfta ärendet via Bauahus utan firmans inblandning och fick tillsvars att de reklamationen inte är godkänd men de kommer av ren goodwill stå för virkeskostnaden. Deras hänvisning var att omgivningen kan vara orsaken till påväxten, vi har vårt staket runt huset med varierande omgivning men dock ser vi detta fenomen på nästan vardera ställe.

I samband med att vi lyfte problemet till Bauhaus prata jag med några vänner som tyckte att jag borde vända mig till den jag köpte staketet av och inte direkt till Bauhaus. Bauhaus hänvisar till mig första reklamation men står fortfarande på sig att de inte kan stå tillsvars för svarta prickarna och de kan finnas flertal faktorer som kan bistå till problemet.

Nu när det har varit fuktigt samt på plussidan upplever jag att påväxten har accelererat och risken finns enligt mig att till sommarn har jag fått ett svart staket.

Resonerar jag korrekt att Bauhaus har sålt något som borde hålla bättre kvalité och stå tillsvars? Eller har de korrekt slutsats och jag ska ha tur att jag får tillbaka på goodwill. Ren virkeskostnad är 10k+

Tar jag svamp och blöter försvinner svarta prickarna till 80%.

• Staket med synlig påväxt av svarta prickar som liknar mögel på dess ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbelägen bild av ett trästaket utomhus med synlig svartmögel på ytan, vilket visar påväxten som beskrivs i inlägget.
    Skapa konto
  • Trästaket utomhus med påväxt av svartmögel på planken.
    Skapa konto
Är detta ett skämt?

hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Är detta ett skämt?
Hur menar du?

Bauhaus tar inte kostnaden för nedrivning och bortforsling samt uppsättning av nytt.

Mögel trivs lika bra på tryckt virke som på vanligt.
Orsaken till mkt mögel är felaktig hantering i virkeskedjan eller senare. Det beror huvudsakligen på att smuts av ett eller annat slag sitter på ytan av träet och utgör "mat" för mögel. Just tryckimpregnerat virke brukar kunna vara väldigt blött (=färskt/nyimpregnerat) vilket då kan ge goda förutsättningar för mögel. Det är dock inget fel på virket som sådant. Möjligtvis kan man önska att det inte såldes förrän det torkat ut, men då skulle det bli dyrare, vilket vi som konsumenter inte heller uppskattar...

Vill man försöka utnyttja sin konsumentmakt för att tvinga fram en bättre hantering i virkeskedjan så kan man göra som ni gjort. Det är dock lika stor möjlighet att det är byggfirman som satt upp staketet som hanterat det felaktigt, t ex under lagring och snickring på er tomt, eller att de lämnat mkt sågspån t ex kvar på ribborna, som felaktig hantering tidigare i kedjan.

Det mest normala och enklaste är att köra på med vatten och en skvätt såpa samt skurborste på staketet för att tvätta rent så gott det går. Sedan är detta ngt man får leva med. Mögelsporer finns det fullt av i luften, alltid, och med rätt förutsättningar (näring, fukt och temperatur) så växer det.

Staffans2000
hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Är detta ett skämt?
Instämmer!
Att trä utomhus möglar, är helt normalt. Eftersom Arsenik, Bly och annat mögeldödande medel numera tack och lov inte längre används får du räkna med att detta resultat. Ta pengarna fort som fanken innan Bauhause ändrar sig.

Staffan

L
Tycker egentligen inte att det finns så mycket att bråka om i detta ärende. Konsumenten har faktiskt ett ansvar att kolla upp vissa grundläggande saker själv.

Några snabba fakta:
1) Det är normalt att trä möglar, (även tryckt).
2) Om det är skuggigt ökar risken väsentligt för påväxt.
3) Nedsmutsning från omgivande träd t.ex. ökar risken.
4) Klimatet har ändrats så nu växer det ordentligt.
5) Konstruktionen påverkar hur snabbt det växer.

Grundläggande frågor:
a) Tycker att du har en del större träd i bakgrunden som kan bidra till att skapa skugga stämmer det?
b) Hur ser stolparna ut som är vertikala?
c) Är de lika angripna som de horisontella ribborna?

Virke som är vertikalt orienterat borde ha mindre mögel eftersom fukten lättare rinner av det virket vilket ger mindre fuktbelastning. Träden runt om kanske inte går att göra så mycket åt dessvärre. Det som återstår att göra är väl att lära sig leva med underhållet, vilket blir ganska mycket på trästaket.

Det är därför som jag i grunden förespråkar metall som material till staket (om man ogillar underhållsbiten vill säga).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.