Tänkte renovera våran furutrappa med massiva ekplank som steg.
Tanken är att jag vill ha grova 2 tums ekplank med osågade kanten kvar.
Måste jag få tag på plank som är snickeritorra?
Vad kommer att hända om det är för hög fukthalt?

Om de är väldigt fuktiga och du sätter in dem kan de spricka. I annat fall vrider de sig bara lite.
Såvida du inte sätter fast dem i både fram och bakkant för då spricker de i vilket fall.

Vagnstyckena är urfrästa där stegen sitter.
Kommer det att bli för mycket spänningar i trappstegen? Dom kommer ju inte kunna röra sig något.

Menar du att du vill ha okantad (dvs bara genomsågad) ekplank? På ek använder man normalt bara kärnan som är den större delen. På okantat virke sitter ytveden kvar. Den är inte så vacker och har heller inte samma egenskaper som kärnveden. Inte minst när det gäller ek skulle jag avråda.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Byggde trappan med ask steg. Men nu är frågan borde man använda hårdvaxolja eller lack på stegen?

• Nybyggd spiraltrappa med obehandlade asksteg och vitmålade sidor, nära en kattleksak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Snyggt! Hur fick du i stegen i urfrästa spåren? Gick det att lossa högra sidan? Bara nyfiken ...

J Jocke Best skrev:
Snyggt! Hur fick du i stegen i urfrästa spåren? Gick det att lossa högra sidan? Bara nyfiken ...
Jag plockade ner hela trappan och sen va stegen spikade. Tog en domkraft och pressade isär vagnstyckena. Sen va det bara att fräsa så att dom nya passade.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.