Delvis avlägsnat klinkergolv som visar våtrumsspärr med möjlig struktur av värmeslinga under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej.

Med risk för att bli dumförklarad ställer jag frågan. Vad är det jag ser under klinkern?

Är det bara en våtrumsspärr (fuktspärr) eller kan det tillhöra 48v golvrumsslingan? Är bara tunt folie, men strukturen i folien gör mig orolig.

Men inte kan väl det vara värmeslinga i folien?

Huset är från 1970.

Med vänliga hälsningar Thomas Ljunggren

Är det 48 V värmeslinga kan det nog vara den.

P
Ser ut som värmefolie, som den man limmar på bakom backspeglar till bilen.

Det som syns är själva värmeslingan, Det är metallfolie inbakad mellan två tunna värmebeständiga plastfolier

Nu har jag råkat göra ett hål i den där folien, skulle gissa på att slingan är körd då?

Någon som vet hur dessa fungerar? Går det laga med någon speciell tejp eller liknande?

Eller får man lägga en ny slinga när man rivit ut golvet?

Lägg ny riktig slinga, den där är ju avskriven nu.

Om den är avskriven är ett rent ekonomiskt redovisnings tekniskt förfarande som inte har något med om det är vettigt att laga eller ej.

Det är möjligt att den funkar även med hål.

• Gilla
lopec
  • Laddar…
H
T thomaslj skrev:
Nu har jag råkat göra ett hål i den där folien
Är en folieslinga av så är nog kört, är det bara själva plasten så lägg lite silikon på hålet

Den typen av golvvärme brukar vara uppdelad i sektioner, så den sektionen är troligen förstörd, Men du kan ju mäta. Någonstans i kåken har du en transformator som tar ner 230-volten till 48 v. Kolla på den hur många ampere den är gjord för. Det kan ge en viss vägledning.

• Gilla
thomaslj
  • Laddar…
Kolla på backer/calesco.com , dom tillverkar sådana här värmefolier

• Gilla
thomaslj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.