Sitter och planerar för ett attefallshus som skall byggas i sutteräng. De delar av väggarna som finns under mark kommer förmodligen göras i leca men övriga delar ovan jord blir träregelstomme. Finns det någon som har en bild eller kan beskriva hur man bäst utför övergången mellan leca och träregelstomme? I sutterängdelen kommer badrum och kök vara och vi är ute efter en konstruktion som är en avvägning mellan att maximera utrymmet och få goda isoleringsegenskaper. Inomhus vill man ha ett enhetligt utseende och utomhus vill man gärna ha en jämn övergång från trä till lecagrunden Blir väl nått i den här stilen vad gäller övergång från leca till trä (lånad bild)

Blir komplicerat att trappa, kör rakt med fördel leca. Som där då typ hela leca fram till dörr.

Så här gjorde jag :

• Utgrävning vid husvägg med gruslag för leca-block framför dörr, gräsmark och öppet fält i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lecablock vid ingången till en lada med grusväg och stenmur i förgrunden.
    Skapa konto
M martinåsaka skrev:
Blir komplicerat att trappa, kör rakt med fördel leca. Som där då typ hela leca fram till dörr.

Så här gjorde jag :
hur har du gjort på insidan? iom att det ska bli bostad vill jag inte ha någon synlig övergång från trä till Leca

Nu är det ju det här garage och såhär:

Gips och trä grått.
Sedan puts.

Men skulle man ha samma utan skarvar får man ju dra på ett lager reglar över hela skiktet trä och leca typ 45x45 sedan gipsa över det.

• Garagevägg med grå gips och trä, delvis putsad vägg, verktygstavla och eluttag.
    Skapa konto
  • Gilla
surfarn
  • Laddar…
Det blir lite för tjock vägg med 19 cm leca och 45 reglar på det. Undra om det går att lösa med tunnare lecablock.. eller annan konstruktion?

S surfarn skrev:
Det blir lite för tjock vägg med 19 cm leca och 45 reglar på det. Undra om det går att lösa med tunnare lecablock.. eller annan konstruktion?
Skulle inte fylla emot lecablock smalare än 25 cm...... speciellt inte smalare än 19cm

jag kommer säkert få rådgöra med en konstruktör.. Nu för tiden byggs ju många attefallshus med källare så det måste finnas någon smart lösning på detta utan att offra för mycket innerutrymmen. Helst skulle jag vilja få detta utseende
easy-house-attefallshus-kundanpassade-1.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.