Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Jag planerar att bygga in garderober i en vägg i vår nya lägenhet. Fick ritningar av kommunen men de säger att en konstruktör måste avgöra om väggen är bärande eller ej. Jag tycker dock att det är ganska tydligt att den inte är bärande men tänkte be om er input.
Jag vill ta bort den inringade väggen:
På denna ritning tolkar jag att de "svarta" väggarna är bärande - stämmer det? Den aktuella väggen är inte markerad.
Inzoomning på det aktuella området:
Tack!
/ Anders
Jag vill ta bort den inringade väggen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På denna ritning tolkar jag att de "svarta" väggarna är bärande - stämmer det? Den aktuella väggen är inte markerad.
Logga in
Skapa konto
Inzoomning på det aktuella området:
Logga in
Skapa konto
Tack!
/ Anders
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Tack för snabbt svar, då återstår bara att se om föreningens styrelse kräver att jag ändå tar in en konstruktör (om jag över huvud taget ska kontakta styrelsen).C C.Lundin skrev:
Om du frågar styrelsen får du räkna med att de efterfrågar t.ex. ett utlåtande från sakkunnig. Styrelsen består ju oftast inte av några byggnadsingenjörer.Pasjostrom skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 220 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 220 inlägg
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Föreningars ansvar definieras inte så, däremot kan man fundera på vad för åtgärder som kräver styrelsens godkännande.BirgitS skrev:
Liksom i de flesta BRFers stadgar har även denna BRF stadgar som säger att man måste ha styrelsens tillåtelse för att göra:
- Ingrepp i bärande konstruktioner.
- Flytta ledningar för vatten, avlopp, el och gas.
- Annan väsentlig förändring
Så då är frågan om detta räknas som en väsentlig förändring. Och varför skriver man i så fall inte ”ingrepp i bärande och icke bärande konstruktioner”?
Därför att den texten speglar skrivningen i bostadsrättslagen. Enligt lagen kan stadgarna ange att styrelsens tillstånd inte behövs för dessa ändringar, men tvärtom ger inte lagen utrymme för att i stadgarna utöka listan över åtgärder som kräver tillstånd.Pasjostrom skrev:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Ok, men frågan kvarstår, räknas rivning av icke bärande konstruktion som väsentlig förändring? Det är ju det som avgör om jag behöver styrelsens tillåtelse eller ej.C cpalm skrev:
Helt klart är att även en rivning av icke bärande konstruktion skulle kunna räknas som en väsentlig förändring, så bara det faktum att konstruktionen inte är bärande innebär inte automatiskt att det är fritt fram. Men ditt projekt kan knappast ses som en väsentlig förändring enligt min åsikt.Pasjostrom skrev:
Men det är ett avvägande man får göra - det handlar inte bara om vad som gäller formellt, vissa styrelser har åsikter om saker de egentligen inte har med att göra och då kan det ju bli oönskade bråk även om man så att säga har rätten på sin sida.
Ett tips är att kolla så att det inte går några kablar eller rör i väggen. Känner till ett fall där en icke-bärande vägg revs och det visade sig att hela husets kabel-tv-ledningar gick i väggen.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Tack för alla svar. Det går inget vatten eller el, förutom till ett av mina egna vägguttag som då måste flyttas. Jag kommer nog meddela styrelsen i vilket fall, känns bäst så.
Klicka här för att svara