Byggahus.se
Hej

Låt oss säga att imkanalen går ifrån tak integrerad köksfläkt till vinden direkt till vinden där renslucka finns. Är det något problem ?

Min VVS säger det är en tolkningsfråga om man ska ha renslucka vid varje böj eller inte. Krav finns inte?

Har tittat på bla provinshus,eksjöhus och där de har placerat kökfläkten och vad som finns ovan så finns det ingen chans att de har en renslucka på vägen utan rensluckan är köksfläktens hål och öppningen i vinden/taket


Min fråga är måste jag ha renslucka eller det fungerar hur fint som helst med köksfläktens hål och renslucka i vind.

OBS har extern motor för köksfläkten i vinden.
 
Kravet är att kanalen ska vara rensbar i hela sin längd.
Så har man en imkanal som är säg 5 m lång och det sitter en 90-böj på mitten, så behöver böjen inte vara försedd med renslucka förutsatt att man kommer lätt åt/in i röret från dess ändar.
Även en 90-böj som sitter nära änden kommer man lätt förbi med rensutrustning även om "räckvidden" förbi böjen blir reducerad.

Det finns alltså utrymme för tolkning och därför är det en spridd tumregel att man ska ha renslucka vid varje 90-böj. Har man det så har man inte gjort fel.
 
Tänkte jag också .

För att förklara så går är det köksfläkt sen rör till en vägg 90 g sen in i en innervägg och upp till vind .

Där kan jag ställa en renslucka bara för att slippa gå upp på taket .

Vi pratar om 6-7 m rör
 
Tolkar som att du bara har en böj? Då behövs ingen lucka. Däremot så tror jag att det måste gå att komma åt på taket. Så förbered så att man kan komma fram och arbeta vid den på taket.

På vårt hus har vi en taklucka vid skorstenen. Sotaren får komma åt via vinden. Sedan finns det taksteg ned till imkanalens utlopp.
 
Hej

Ja precis ! En 90 böj bara. Vinden går att nästan stå i så där är det inga problem .
Taket är sadel så där är heller inga problem .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.