D Daniel 109 skrev:
20% är det väl bara.
Javisst är det det. Ja la väl på momsen eller nåt. Sorry! :oops::oops::oops:

Tss skrev:
Vet inget om den svetsen,men den kräver en 16amp säkring,för ett par tusen till får du en bättre esab svets (y)
[länk]
Förmodligen så räcker 10A till de flesta typer av "hobbysvetsning". När det blir långa kontinuerliga strängar så kan det krävas 16A. Många 140A invertrar anger 10A som minimikrav.

Om du aldrig höllt på med svetsning så skulle jag säga MAG svets är bättre för dig. Det är mycke lättre svetsmetod för nybörjare. Däremot om du köper en MMA svets och nån kan visa dig och lära dig är ju det bättre då du kan svetsa utomhus som några andra påpekat men oxå kräver den inte så mycke inställningar.
Finns risk att du kommer stå där och försöka få fart på elektroderna som bara fastnar och fastnar och tillslut kommer du veva några varv med svetsen och kasta den långt upp i mumindalen.

• Haha
1
  • Laddar…
Det är inte optimalt att som nybörjare svetsa rutnät med pinnsvets, det kommer att bränna fast och lyckas man tända bågen så är man på fel ställe, been there, done that.

MIG ( egentligen MAG) är lite känsligt om det är mycket rost.

Protte

F
M mlkjhr skrev:
Svetsen du länkat till är en mig som kräver antingen skyddsgas eller rörelektrod. Gasflaska är dyrt.
Rörelektrod är både dyrt och ger (i mitt tycke) ett sämre resultat. Jag skulle hellre köpt en sån här:
[länk]
Då är det vanliga svetselektroder (pinnar) du ska använda men du får en svets som du kan svetsa utomhus även om det blåser, vilket är knepigt om du har mig med skyddsgas. Du kan även svetsa rostfritt med den med speciella elektroder.
Jag skulle hålla mig långt borta från Biltemas svetsar, dom är bra och prisvärda på mycket men svetsar är inte en av deras paradgrenar. För nån ynklig hundring mer så får du en ESAB Buddy arc 145 på Jula. Även om det inte är ESABs bästa och vassaste MMA inverter så är den ändå en betydligt bättre affär än Biltemas skämt.

Men jag håller med tidigare talare, det här bör göras med MAG-svets och helst med gas och solidtråd, i andra hand med självskyddande tråd och då utomhus för rökgasen från den självskyddande tråden är inte nyttig, det gäller väl pinnar med men inte i samma omfattning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.